Saturday 11 August 2012


‘SALES PERSONS’

Mohd.Yazid Deraman. SMK
Pensyarah Cemerlang PJK.IPG.KKB

Jika kita bercia-cita tinggi untuk melangkau kejayaan dalam apa jua profesion, profesion yang paling tinggi bayaran ialah ‘sales persons’. Dalam dunia moden ini yang penuh dengan perlumbaan, everyting is selling’, you can sell anything to anaybody if you know how to self yourself well’’. Untuk ke hadapan dalam merangka kejayaan, kita perlu mencari kaedah, teknik dan tektik untuk menjual diri, yakni market diri kita. Dengan lain perkataan, bagaimana kita boleh menjual diri dengan cara paling berkesan. Menjual diri bermakna kita menjadikan diri kita sebagai model atau model kita. . Jika kita menjual sesuatu pertama kita misti pastikan bahawa kita berupaya menjual diri kita sepenuhnya, dari aspek intelektual, emosional dan fizikal dan yang paling penting mempunyai personality yang berpangaruh yang boleh menarik orang kepada kita yang kita panggil ‘ magnetic personality’

Jika kita menjadi penjual kereta Proton, jangan sekali-kali kita memandu kereta Toyota atau Datsun. Kita misti memandu kereta Proton terbaru sekali dalam kategori yang termoden, kerana ia mengambarkan imej kita sebagai penjual kereta Proton.Jika kita menjual pakaian, pastikan kita menjual baju yang cantik dan berkualiti jahitan. Kerana orang akan meniliti mutu dan kualiti pakaian tersebut berdasar apa yang dilihat dari si penjualnya. Jika kita hendak ‘menjual diri’ kita misti memastikan yang kita benar-benar tahu akan kelebihan produk ataupun servis yang akan kita berikan kepada orang lain. Kita sendiri mesti terpengaruh dengan idea-idea untuk menjadikan  orang lain menyedari akan feadah-feadah dan kelebihan ataupun perkidmatan yang bakal kita jual.

Cuba kita lihat, kepintaran, kepetahan dan daya penarik yang ditunjukkan jurujual pewangi yang ingin memperkenalkan minyak wangi jenama terbaharu di pasaran. Gayanya dengan wajah yang manis dan berseri-seri mereka memengang tangan kita dan menyembur minyak wangi sambil beriya-iya benar menerangkan mengenai haruman tersebut. Apa yang mengkagumkan kebolehan mereka memujuk si pembeli dengan pelbagai cara dan gaya hingga si pembeli kebingungan dan hati menjadi lembut, menyebabkan si pembeli tiada pilihan lain  untuk mengelakkan dari membelinya. Pengajaran dari ini kita sebenarnya terbeli personalitinya. Bagitulah betapa pentingnya personaliti yang menarik dan bermagnetik daripada seorang penjual

Sebenarnya kita semua adalah ‘sales person’ .Dalam kehidupan seharian sememangnya kita tidak boleh lari terhadap sesuatu idea atau cita-cita. Sekiranya kita gagal menyakinkan orang lain untuk membali idea kita bermakna kita tidak bijak menjual diri kita. Menjual diri sebenarnya sebahagian besar bergantung ke atas sikap kita terhadap orang lain. Sikap orang lain terhadap diri kita bergantung sepenuhnya sikap kita teradap diri kita sendiri. Jika kita kurang yakin terhadap sesuatu barangan yang hendak kita jual kita sendiri tidak yakin kepada diri kita maka amat sukarlah kita menyakinkan orang lain.

Sebenarnya jual beli merupakan profesion yang paling tinggi nilainya dalam jualan, tatapi ia akan menjadi nilai paling rendah dengan penuh  kehampaan jika kita gagal menjual diri kita sepenuhnya kepada orang lain.Setiap penjual misti menjadikan prinsip mereka jika menjual sesuatu atau mereka memberi ‘favour’ atau kebaikan kepada pembeli dan bukan sebaliknya. Kebayakan orang kita takut membuka mulut untuk menjual kerana takut orang membeli itu membuat ‘favour. kepada dirinya. Kita kena ubah sikap dan pemikiran kita terhadap konsep jual beli  jika kita ingin menjadi ‘sales person’ yang berjaya.

Penjual yang bijak ingin mengetahui apa yang dikehendaki oleh pelanggang kamudian menunjukkan kepada mereka bagaimana untuk mendapatnya, jadi itulah sebenarnya kita memberi ‘favour atau kebaikan kepada orang lain. Dalam organisasi amalan ini boleh dilaksanakan terutama pensyarah IPGKKB sebagai pendidik guru. dan guru pelatih sebagai bakal guru. Pendidikan di IPG misti menjelmakan ‘sales person’ sebagai watak seorang guru jika kita mahu masyarakat  pengiktirafan IPG penaraju Pendidikan Guru yang unggul. Jika mahu mencari guru yang terbaik di IPG tempatnya bukan mana-mana intitusi pendidikan lain.

Sumber
Maznah Motivation Centre.K.L(1994); Motivasi Memburu Kejayaan: Maznah Hamid

No comments:

Post a Comment