UJIAN,PENGUKURAN
& PENILAIAN
DALAM
PENDIDIKAN JASMANI
Oleh
Mohd.Yazid Deraman
Institut Pendidikan Guru, Kampus Kota Bharu.
•
UJIAN, UTDA,SEGAK – Alat dan prosidur
digunakan untuk menguji tahap kecergasan murid
•
Guru Pendidikan Jasmani menjalan penilaian
beberapa ujian untuk mengukur, kelembutan,daya tahan otot, daya tahan kardiovaskular
dan kepantasan murid
•
Untuk menjalan dan mentadbir ujian memerlukan
pengetahuan khusus bidang ujian, pengkukuran dan penilaian.
MENGAPA
UJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN PENDIDIKAN JASMANI DIGUBAL?
UJIAN
- Instrumen atau alat yang digunakan untuk mendapat maklumat murid- sebelum,semasa dan selepas pengajaran
- Bentuk soalan bercetak, lisan,beteri prestasi, pemerhatian tangkah laku, senarai semak.
PENGUKURAN
- Menentukan bilangan pemarkahan, keputusan ujian
- Kaedah penilian berdasarkan peraturan tertentu
- Proses mengutip maklumat,Perolehan keputusan bersifat angka atau kualitatif
- Sebagai membina, mentadbir atau memberi nilai kepada ujian.
- Pengukuran adalan keputusan bermakna..
PENILAIAN
- Proses untuk mengumpul maklumat, menganalisis, mentaksir data yang di kumpul
- Kaedah ini meliputi ujian dan pengkukuran.
- Proses menggunakan maklumat pelajar sebagai tindakbalas membuat kesimpulan
- Penilaian dapat mengesan perkembangan, kebolehan dan kemajuan murid
- Penilaian sebahagian P & P berterusan
- Boleh secara pemerhatian,penulisan, dan lisan
- Hasil penilaian digunakan untuk meningkatkan pembelajaran murid dan membaiki pengajaran guru.
- Pelaporan penilian memberi maklum balas kepada murid, guru, ibu bapa.
TUJUAN
PENILAIAN
MEMFOKUS
KEPADA MURID
- Memberi maklumat kelebihan dan kelemahan murid.
- Guru aplikasi prinsip pemdidikan jasmani untuk tingkat prestasi murid
MENENTUKAN
STATUS MURID
- Pemberian gred
- Mengecualikan pelajar dari sesuatu aktiviti
- Memberi makluman balas untuk meningkatkan prestasi.
- Meenetapkan seseorang individu dalam kumpulan tertentu.
- Menentukan aktiviti tertentu.
MEMILIH
WAKIL SEKOLAH
- Tujuan membuat pemilihan.
- Menggunakan kriteria tertentu membolehkan proses pemilihan dilaksanakan.
- Pelaksanaan lebih saksama.
MEMOTIVASI
MURID
- Memberi maklumbalas prestasi kepada murid.
- Memberi kesan positif dan negatif.
MENILAI
PENGAJARAN DAN PROGRAM PENDIDIKAN
- Menentukan pencapaian objektif program pendidikan jasmani.
- Memberi maklumbalas program itu berkesan.
- Peluang guru dan pentadbir mengubah strategi pengajaran bagi mencapai objektif pengajaran tercapai.
MEMBEKAL
MAKLUMAT UNTUK KAJIAN LAIN
- Maklumat yang dihasilkan digunakan untuk kajian di masa hadapan.
PENILAIAN
& PENGUKURAN YANG BAIK
- Pemilihan penilaian sesuai dengan objektif
- 2 aspek penting penilian dalam pendidikan jasmani.
–
Penilian berasaskan kriteria
–
Penialain berasaskan normal.
- Mengetahui kriteria boleh mempegaruhi nilai kebolehkepercayaan dan kesahan sesuatu ujian.
UJIAN
BERASASKAN KRETERIA
- Ingin menetapkan tahap prestasi kemajuan pelajar.
- Biasa digunakan menilai tahap kecergasan pelajar.
- Dalam pendidikan pengukuran berasaskan jangkaan prestasi yang ada peda pelajar.
- Ujian larian 2.4km syarat lulus masa ialah 13 minit atau ujian bertulis 80% betul untuk lulus.
UJIAN
BERASASKAN NORMAL
- Ingin mentaksir kemajuan prestasi dalam satu ujian.
- Membanding keputusan kalangan pelajar satu kelas atau kumpulan.
- Menetukan gred yang diperolehi pelajar dalam satu ujian.
- Dalam PJ pengukuran berat, tinggi, umur dan aras gred.
PERBANDINGAN
JENIS UJIAN
UJIAN RUJUKAN
NORMAL
|
UJIAN RUJUKAN
KRITERIA
|
|
Pengunaan
|
Membanding
pencapian dan keupayaan murid
|
Membanding
pencapaian kriteria yang ditetapkan.
|
Kayu pengukur
|
Berdasarkan
perbezaan pencapaian individu
|
Berdasarkan
perbezaan kriteria individu
|
Disiplin
|
Matapelajtan
yang luas
|
Tertumpu pada
tugasan pembelajaran yang terhad.
|
Pelan Ujian
|
Jadual
penentuan yang umum digunakan
|
Kriteria
terperinci ditentukan.
|
Item ujian
|
Soalan
disusun pada peringkat kesukaran yang berbeza.
|
Semua soalan
mempunyai peringkat yang sama.
|
Pencapaian
|
Diukur dari
segi keduukan dalam kumpulan.
|
Jadual yang
sudah terbina digunkan untuk merujuk taraf pencapaian pelajar.
|
JENIS
PENILAIAN
PENILAIAN
FOMATIF
- Kenalpasti perkembangan selepas pengajaran.
- Bantu guru bimbing pelajar atau pelajar ketinggalan.
- Menjelaskan onjektif tercapai atau tidak
- Bola sepak kemahiran tandangan ,menguji latihan asas diberi, jika puas hari ke kamahiran yang lebih lanjut sebaliknya latihan tubi digunakan.
- Rujukan kriteria biasa digunakan dalam penailian ini.
PENILAIAN
SUMATIF
- Akhir aktiviti atau pengajaran
- Sekolah akir bulan atau semester
- Mengetahui tahap pencapian atau pengusaan
- Bentuk markah , pangkat atau gred
- Ujian rujukan kreteria dan norma digunakan.
- Hoki semua kemahikran didedahkan, penilian melalui satu perlawanan atau pengusaan kemahiran permainan, satu gred atau tahap diberikan
BIDANG-BIDANG
UJIAN DAN PENGUKURAN & PENILAIAN
UJIAN
FIZIKAL
- Penilaian berkaitan dengan anatomi sesorang
- Contoh
–
Berat jisim badan
–
Peratusan kandungan lemak
–
Kekuatan otot murid.
MOTOR
- Penilaian kualiti sesuatu pergerakan atau perlakuan akvividu
- Contoh otot kecil semasa bermaian piano.
- Penilaian kualiti sesuatu pergerakan atau perlakuan akvividu
- Contoh otot kecil semasa bermaian piano.
PERMAINAN
- Kemuncak kemajuan psikomotor
- Permainan yang baik memerlukan
–
Kekuatan fizikal
–
Kemahiran motor
–
Kecergasan yang baik.
- Bermainan satu permainan….
–
Latihan yang kerap
DOMIN
PSIKOMOTOR DAVE
ARAS
MENIRU KEMAHIRAN (IMITATION)
- Aras paling rendah
- Mengunlangi perlakuan termasuk kaedah cuba jaya
- Kaedah ia meniru perlakuan atau memerhati dan mengulangi perlakuan.
MANUPULASI
KEMAHIRAN
- Manghasil perlakuan dari arahan/tugasan melalui ingatan.
- Menghasilkan perlakuan berpandu arahan tugas secara tulisan atau lisan
KETAPAN
PERLAKUAN KEMAHIRAN (PRECISION)
- Melakukan tepat dan bentul melalui arahan dan tunjukajar guru dan mampu menunjuk pelakuan pada rakan.
- Kemahiran diajar dikuasai cekap, lancar dan boleh membuat persembahan dengan jeklas, komplek dan tepat.
MENGHUBUNG
KAIT KEMAHIRAN (ARTICULATION)
1 .Ketepatan perlakuan
kemahiran aras tinggi
2..Pelajar mampu
mengubahsuai pela pergerakan ikut keperluan dan situasi
3. Mengadaptasi dan
menyepadukan kemahiran
4. Mengaitkan atau melakukan
gabungan aktiviti atau membina kaedah atau cara yang sesuai dengan kaedah atau
situasi baru
TINDAKAN
SEMULAJADI KEMAHIRAN (NATURALISATION)
- Tindalabalas pelajar secara automatik.
- Pakar dan mencipta ,menguasai , mengubahsuai seluruh kemahiran dan mempu mencipta yang baru
Mengenalpasti matlamat,tujuan kemahiran, aplikasi
pendekatan sesuas dan berketepatan
KECERGASAN
- Komponem asas kecergasan.
- Keupayaan kardiovaskuklar, kekuatan, ketahanan otot, kekuatan mental.
- Berlari maraton menggunakan keseluruhan komponem kecergasan.
.
Kecergasan
|
UJIAN
|
DOMIN
KOGNETIF
- Merujuk pemikiran dan daya intelek dimana ia mengikur pengetauan dan kepintaran.
- Keupataan berfikir dan menginterpertasi
- Ransangan pemikiran berasaskan penyelidikan, kreativiti,perkaitan, kebolehan pengamatan dan pengukuhan.
- Sistem berperingkat suoaya ada pencapian kognatif.
DOMIN AFEKTIF
•
Penilaian perasaan,nilai dan emosi individu.
•
Berbentuk subjektif.
•
Faktor mempengaruhi ujian tidak sesuai.
–
Perubahan sikap berperingkat.
–
Sukar ukur minat, sikap dan nilai.
–
Masa guru terhad.
KEPERLUAN PENGUKURAN DALAM
PROSES PENILAIAN
- MOTIVASI
–
Mendorong pelajar belajar mendapat markah
tinggi
- DIAGNOSIS (PENGENALPASTIAN)
–
Mengenal kekuatan & kelemahan.
–
Menukar atau meningkatkan kelemahan
pencapaian
–
Memerlukan perhatian atau menilai kelemahan.
- KELASIFIKASI
–
Pencapaian objektif program dan individu.
- PENILAIAN PENGAJARAN DAN PROGRAM
–
Mengukur dan menilai program
.
RAMALAN
–
Ujian ramalan persembahan dalam sukan akan
datang
–
Kepakaran dalam fisiologi dan psikologi
–
Popular sekarang.
6. PENYELIDIKAN.
•
Mencari penyelesaian masalah dan mengembang
pengetahuan.Penting dalam penilaian program,penilaian pengajar dan peningkatan
dalam persembahan.
PRINSIP-PRINSIP
UJIAN,PENGUKURAN DALAM PENILAIAN.
- Sebagai alat mengukur keberkesanan program
- Memenuhi objektif dan keperluan
- Menentukan kaedah penilaian.
POPULASI
•
Pengumpulan semua unsur yang dikaji.
•
Tahu unsur itu populasi atau tidak
•
Semua subjek mempunyai karektor yang boleh di
ukur atau diperhati.
•
Contoh- jika anda kenalpasti murid tahun dua
di sekolah, populasi mustilah murid tahun dua.
•
Contoh Guru minat belajar UOM KB 300 orang merupakan satu populasi
SAMPEL
•
Pengumpulan sebahgian
•
Bukan semua unsur yang dikaji
•
Ia dugunakan untuk menghurai populasi
•
200 orang guru OUM di IPKB sebagai sampel.
SAMPLE
RAWAK
Setiap subjek dalam populasi
mempunyai peluang yang sama rata, termasuk dalam
sample.
TABURAN
KEKERAPAN
•
Satu cara menyusun data dalam bentuk yang
lebih sesuai dan praktikal.
•
Menunjukkan kekerapan bagi satu skor.
•
Markah diperolehi satu kumpulan.
•
Semua data disusun bagi memudah mencari
kekerapan.
DATA
•
Jumlah cerapan berkaitan
•
Bentuk bernombor dalam pengukuran.
•
Merupakan maklumat verval di dalam
kecederungan memusat.
•
Pelbagai cara menyusun data, mengikut tertib
•
Untuk melihat ciri data dikumpul
•
Data membantu membuat keputusan, ramalan,
sebab-musabab, kesan
UKURAN KECEDERUNGAN MEMUSAT MIN
•
Markah purata
•
Mengukur kecederungan memusat yang mewakili
purata.
•
Mencampur jumlah skor dan dibahagi dengan
jumlah bilangan skor.
MEDIAN
•
Nilai tunggal
dalam set data yang mengukur item memusat dalam data.
•
Item tunggal
ini ialah paling tengah atau paling memusat dalam satu set nombor.
•
Median membahagi set data kepada dua
bahagian.
•
Beberapa kebaikan dari Min. Data bersifat
kualitatif, udah difahami, dikira sebarang jenis data.
•
Median nilai purata, susun data sebelum
pengiraan, megambil masa jiika set mempunyai bilangan unsur yang besar.
•
Nilai tunggal
dalam set data yang mengukur item memusat dalam data.
•
Item tunggal
ini ialah paling tengah atau paling memusat dalam satu set nombor.
•
Median membahagi set data kepada dua
bahagian.
•
Beberapa kebaikan dari Min. Data bersifat
kualitatif, udah difahami, dikira sebarang jenis data.
•
Median nilai purata, susun data sebelum
pengiraan, megambil masa jiika set mempunyai bilangan unsur yang besar.
MOD
•
Ukuran kecederungan memusat berbeza
debgan min tapi meyerupai dengan median.
•
Mod nilai yang paling kerap berulang dalam
set data.
•
Mewakili titik tertinggi dalam kelok taburan
set data
•
Mencari mod data misti disusun
•
Guna miod tampa memgira,besar, kecil atau
bagaimana nilai dalam set data
CARI
....
•
MIN; 5,15,10,15,5,10,10,20,25,15
•
MEDIAN: 5,10,10,10,15,20,20,25/2,2,4,6,7,9,10,12
•
MOD ; 1,2,3,3,5,5,7,7,7,7,8,9,
•
CARI
; MIN, MEDIAN DAN MOD
•
55,45,50,45,45,50,60,70,85,55
UKURAN
PEMBOLEHUBAH JULAT
•
Perbezaan nilai paling tinggi dan paling
rendah
•
Julat= Nilai paling tinggi – nilai paling
rendah.
•
Kegunaan untuk serakan terhad.
•
Ia ukur nilai tinggi dan rendah mengabaikan
pencerapan dalam set data.
•
Mengukur dua nilai sahaja.
•
Julat boleh berubah dari sample ke sample
lain dalam pepulasi.
SKOR
Z
•
Menunjukkan sejauh mana kedududkan skor
mentah dari min.
•
Semakin jauh kedudukan skor mentah dari min
maka semakin besar nilai skor z
•
Jika skor mentah lebih rendah dari min nilai
skor z adalah negatif
SKOR
T
•
Prestasi kecergasan murid akan diperolehi
setelah mengabung beberapa skor ujian daripada komponem ujian kecergasan yang
telah dijalankan.
•
Komponem ujian kecergasan biasanya mmpunyai pengukuran
yang berbeza.
•
Ujian SEGAK, ujian ringkas separa dalam unit,
Jangkaan melunjur dalam sentemeter, oleh itu skor mentah perlu ditukar kepada
skor piawai (Skor T) sebelum digabung menjadi skor T keseluruhan
SKALA
PENGUKURAN SKALA NOMINAL
•
Paling mudah dan terendah
•
Melapor kekerapan sesuatu pembolehubah
•
Nilai diberikan kepada pembolehubah hanya
untuk membezakan kategori
•
Tidak boleh dibuat perbandingan
•
Contoh. 1 (lelaki). 2 ( perumpuan).1
(Melayu). 2 ( Cina). Tiada nilai dan hubungan.
SKALA
ORNIDAL
•
Maklumat mengenai urutan atau pangkat
pembeolehubah
•
Turutan tertinggi hingga turutan terendah,
Kecil atau besar
•
Menunjukkan arah perbezaan antara satu nilai.
•
Contoh: (5) sangat setuju, (4) setuju, (3)
tidak pasti, (2) tidak setuju. (1) sangat tidak setuju.
SKALA
SELA
•
Mengambarkan perbezaan unit dalam pengukur
sebenar.
•
Contoh : Ujian tekan tubi Pelajar A (80 bilangan), Pelajar B (70
bilangan) , Pelajar C (40 )ulangan.Pelajar A lebih 10 ulangan dari B,
•
Nilai O tidak mengambar apa-apa nilai.
SKALA
NISBAH
•
Mempunyai semua ciri skala sela dan nilai 0
adalah mutlak dan bermakna.
•
Skla ukur tingga skla nisbah.
Sumber: HBPE
2203.Ujian,Pengukuran dan Penilaian dalam Pendidikan Jasmani
No comments:
Post a Comment