Apabila seseorang pengurus memasuki organisasi, tidak kira sama
ada organisasi swasta atau kerajaan, ia diberikan autoriti rasmi dan juga
pangkat untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab. Apabila pengurus itu
mempunyai autoriti dan pangkat di dalam organisasi, misalnya sebagai seorang
ketua jabatan atau ketua bagi keseluruhan organisasi, maka peranannya selain
tugas rasmi, menjadi lebih kompleks lagi.
Henry Mintzberg membahagikan peranan pengurus kepada tiga bahagian:
1. Peranan sebagai penghubung atau orang perantaraan.
2. Peranan sebagai penyebar atau penyampai maklumat.
3. Peranan sebagai pembuat keputusan.
2. Peranan sebagai penyebar atau penyampai maklumat.
3. Peranan sebagai pembuat keputusan.
Peranan Penghubung Individu
Terdapat tiga peranan pengurus sebagai penghubung individu.
Peranan-peranan ini datangnya terus daripada autoriti yang dipunyai oleh
beliau.
Sebagai orang terpenting.
Pertama ialah peranan
sebagai orang terpenting. Oleh kerana pengurus itu mempunyai pangkat sebagai
seorang ketua unit organisasi, maka beliau mestilah menjalankan tanggungjawab
yang bersifat sosial. Sebagai contoh, seorang pengurus itu perlu menghadiri
majlis perkahwinan kakitangan bawahannya atau seorang pengurus pemasaran
melayani pelanggannya di majlis jamuan. Walaupun peranan ini tidak memerlukan
keputusan penting diambil dan kadang-kadang dianggap biasa, tetapi ia penting
demi untuk mengeratkan perhubungan dan rasa tanggungjawab sebagai seorang ketua
yang dihormati
Sebagai pemimpin.
Oleh kerana pengurus itu bertanggungjawab kepada unit organisasi,
maka ia bertanggungjawab ke atas kerja-kerja kakitangan unit tersebut. Setiap
pengurus memainkan peranan sebagai
pemimpin yang mendorong dan menggalakkan pekerja untuk bekerja
dan menentukan bahawa matlamat mereka itu sealiran dengan matlamat organisasi.
Sebagai pegawai
perhubungan.
Sebagai pegawai
perhubungan, pengurus harus mengadakan hubungan dengan pihak luar untuk
mendapatkan maklumat tentang perkembangan yang berlaku di luar organisasi.
Perhubungan ini dapat dilakukan secara tidak rasmi atau secara persendirian
tetapi mestilah berkesan.
Peranan Penyampai
Maklumat
Oleh kerana pengurus itu adalah penghubung individu, maka ia
dianggap sebagai nadi penting di dalam unitnya. Ia mungkin tidak mengetahui
segala-galanya tetapi ia tentu mengetahui lebih daripada kakitangan lain hasil
hubungannya dengan kakitangan di dalam dan pihak luar.
Sebagai pengawas.
Sebagai pengawas,
pengurus menjelajahi persekitaran untuk mendapatkan maklumat. Maklumat dapat
diperolehi melalui perbualan, percakapan, dan secara spekulasi. Memandangkan
pengurus itu berhubung dengan pihak lain, maka ia mempunyai kelebihan
mengumpulkan maklumat untuk organisasi.
Sebagai penyampai.
Pengurus mestilah
berkongsi dan membaha-gikan maklumat yang diterima dari pihak luar. Sebagai
penyampai, pengurus perlu memberikan sebahagian daripada maklumat yang
diperolehi itu terus kepada kakitangan bawahannya yang tidak berpeluang
mendapatkan maklumat tersebut. Apabila kaki-tangannya mempunyai kesukaran untuk
berhubung dengan kakitangan yang lain, maka pengurus kadang kala hendaklah
menghantarkan maklumat tersebut terus kepada kakitangan yang lain itu.
Sebagai jurucakap.
Sebagai jurucakap, pengurus menghantarkan sebahagian maklumatnya
kepada mereka yang di luar dari unitnya. Sebagai contoh, seorang penyelia
pengeluaran di sebuah gedung mencadangkan kepada pihak pembekal supaya mengubah
jadual bekalannya untuk memenuhi jadual pengeluaran gedungnya.
Peranan sebagai Pembuat Keputusan
Maklumat adalah bahan asas di dalam membuat keputusan. Pengurus
memainkan peranan yang penting untuk membuat keputusan di unitnya. Dengan
autoriti yang ada, pengurus dapat bertanggungjawab dan melibatkan diri di dalam
sesuatu tindakan; dan sebagai nadi di dalam sebuah organisasi, pengurus harus
mempunyai maklumat yang lengkap dan kemaskini untuk membuat keputusan tentang
strategi unitnya.
Empat peranan yang menghuraikan pengurus sebagai pembuat
keputusan adalah seperti berikut:
Sebagai usahawan.
Sebagai usahawan,
pengurus cuba membaiki unitnya dan menyesuaikannya dengan keadaan persekitaran
yang berubah-ubah. Sebagai pengawas, pengurus hendaklah berada dalam keadaan
berjaga-jaga untuk mendapatkan ilham baru. Apabila ilham yang baik didapati,
beliau akan memulakan projek itu secara bersendiri dahulu atau beliau boleh mendelegasikan
projek tersebut kepada kakitangannya. Sesuatu projek itu, melibatkan perkara
seperti barangan baru, kempen perhubungan awam, peraliran dana yang kemaskini,
penyusunan semula bahagian yang lemah, penyelesaian masalah imej di divisi luar
negeri, menyatupadukan operasi komputer dan lain-lain.
Sebagai pengawal gangguan.
Oleh kerana perubahan yang berlaku itu di luar kawalan pengurus,
maka ia mestilah mengambil tindakan tertentu untuk mengelakkan keadaan daripada
menjadi bertambah teruk dan tidak terkawal. Dalam kejadian seperti pelanggan
utama telah ditimpa kebankrapan atau pembekal telah melanggar kontrak atau
berlakunya mogok oleh pekerja, maka pengurus hendaklah menumpukan masanya untuk
mengatasi masalah tersebut. Gangguan yang berlaku itu bukanlah disebabkan
pengurus lemah dan tidak menghiraukan keadaan, tetapi juga kerana ia tidak
dapat meneka akibat tindakan yang telah diambil, sekalipun ia seorang pengurus
yang baik.
Sebagai pembahagi sumber.
Peranan pembuat keputusan yang ketiga ialah sebagai pembahagi
sumber. Pengurus bertanggungjawab untuk menentukan pihak yang akan mendapat
sesuatu dan banyaknya. Sumber yang penting, pengurus itu harus memperuntukkan
masanya kepada kakitangan supaya mereka dapat berhubung dengannya yang dianggap
sebagai nadi dan pembuat keputusan. Pengurus juga bertanggungjawab dalam
membentuk unit struktur, perhubungan rasmi dan menentukan cara sesuatu kerja
itu dibahagikan dan diselaraskan. Pengurus juga meluluskan keputusan penting
sebelum mengimplementasikannya. Dengan menetapkan kuasa ini, pengurus dapat
menentukan bahawa keputusan yang dibuat itu mempunyai hubungan dengan
perjalanan aktiviti dan fungsi-fungsi di dalam organisasi.
Sebagai perunding.
Pengurus menghabiskan masa yang sewajarnya di dalam perundingan.
Sebagai contoh, pengurus besar mengadakan perundingan dengan kesatuan sekerja
atau pengurus jualan mengadakan perundingan kontrak dengan pembeli atau
pengurus akan berunding dengan penyelia tentang isu-isu kerja dan lain-lain.
Perundingan diibaratkan sebagai satu tugas penting memandangkan pengurus
mempunyai autoriti dan maklumat yang cukup untuk mengadakan perundingan.
No comments:
Post a Comment