PANDUAN AMALAN REFLEKSI
Mohd.Yazid Deraman.SMK
Jabatan
Pendidikan Jasmani & Kesihatan IPG.KKB
Amalan refleksi sangat penting diamalkan oleh setiap guru
pelatih untuk menilai keberkesnan sesuatu program yang telah dilaksanakan.
Tujuan utama ialah untuk mengukur keupayaan diri individu yang melaksakan
aktiviti atau kursus yang dilaluinya. Dengan mambuat tefleksi, mereka dapat
menghayati dan menilai pemerolehan ilmu, kemahiran dan nilai-nilai murni
melalui aktiviti tersebut. Biasanya reflesi dibuat akhir aktiviti atau akhir
program.
Linston (1998)
menghuraikan tiga peringkat refleksi sebagaimana yang dihuraikan oleh Van Manen (1970)
-
Refleksi Teknikal (Technical reflection)- Memikir
bagaimana mencapai matlamat yang ditetapkan.
-
Refleksi praktikal (Practikal reflection)- Guru mengkaji cara, hasil, atau matlamat
dengan menanya, what shoud we be learning?
-
Refleksi kritikal (Critial reflection) –
persoalan yang timbul adalah berkaitan isu-isu moral dan etikal.
Menurut Smyth (1989) berdasarkan empat penyoalan dalam
preses refleksi.
-
Membantu membina pemikiran refleksi
-
Penjelasan . Disscribe ( What do I do?)
-
Memberitahu –Infoming (What does this mean?)
-
Pengesahan -
Comforming (How did I come like this?)
-
Memberitahu semula – Reconnstructing (How might I do thing deffrenthy?)
Contoh-contoh soalan dalam membantu setiap orang membuat
refleksi.
-
Adakah anda terlibat dentgan sepenuh semangat
seluruh aktiviti yang dirancang?
-
Apa perasaan anda setelah mengikuti semua aktiviti?
-
Apkah faktor-faktor yang membantu pencapian
objektif dengan penglibatan anda.
-
Apakah langkah-langkah yang anda lakukan untuk
memperbaiki kelemahan?
-
Apakah aktiviti –aktiviti yang amat berharga dan
perlu diambil tindakan susulan?
Jelas di sini refleksi memberi gambaran keseluruhan
pemikiran dan penghayatan seseorang samada positif atau negative. Pelajar perlu
memikir diri sendiri dalam penglibatan aktiviti ke arah pencapian objektif Sesuatu
program atau kursus yang dilalui. Sebagai peserta setiap orang memberI
maklumbalas aktiviti yang dilalui supaya ia boleh merancang, memperbaiki dan
mempertingkatkan lagi penglibatan diri dalam sesuatu aktiviti atau program.
Jabatan Pendidikan Jasmani & Kesihatan.IPG Kampus Kota Bharu,
Kelantan.
No comments:
Post a Comment