Saturday 19 March 2016

MAKAN DEMI UNTUK KESIHATAN

Makan merupakan satu keperluan dan aktiviti yang amat menyeronokkan.Untuk terus hidup kita memerlukan pemakanan yang baik dan sesuai untuk kesihatan. Bagitu juga amalan pemakanan kita yang boleh mendatangkan kebaikan pada kesihatan diri kita. Malangnya kebayakan dari kita kurang berhati-hati dari segi pemilihan makanan, baik segi jenis, kualiti dan kuantitinya. Mereka akan makan hanya untuk memuaskan selera dan mengisi perut agar tiad lapar tampa mengambil kira makanan itu berzat baik atau tidak untuk kesihatan. Kita kadang kala tertipu dengan hidangan makanan yang cantik, baunya yang yaman dan rasa yang enak tampa mengambil kira keseimbangan zat makanan tersebut. Semakin sibut seseorang kita makan kita mengambil makanan ala kadar saja. Makanan yang baik  nilai pemakanan ialah makanan yang lengkap dan seimbang. Makanan yang lengkap ialah makanan yang mengandungi semua zat makanan yang penting bagi kesihatan seseorang dalam nisbah yang tertentu. Zat makanan sangat diperlukan supaya  tubuh badan kita dapat berfungsi dengan sempurna. Tubuh kita memerlukan 50 jenis zat makanan dan tubuh yang betul-betul sihat dapat menghasilkan 25 peratus daripada zat tersebut. Zat makanan terbahagi enam kumpulan iatu, karbohidrat, lemak, protin, mineral, vitamin. Zat-zat ini dibahagikan kepada tiga fungsi,  kumpulan makanan memberi tenaga untuk pergerakan tubuh dan untuk tindakbalas kimia dalam tubuh. Karbohidrat, lemak dan protein termasuk dalam kumpulan ini. Kumpulan makanan yang membina dan membaiki tubuh seperti air, protein lemak, karbohidrat dan mineral. air 63% berat badan, protein 18%, minirel 6%, dan karbohidrat 0.8%. Vitamin tidak dianggap sebagai zat pembina sebab jumlah vitamin dalam tubuh dewasa tidak mencapai 30gm. Fungsi zat pemakanan lain sebagai mangkin pelbagai tindakbalas kimia dalam tubuh. Kesemua zat tersebut seperti vitamin dan mineral.


PANDUAN PEMILIHAN PEMAKANAN YANG SIHAT
Untuk memilih diet yang memberi kesemua zat makanan dalam jumlah yang mencukupi untuk kesihatan harian  makanan haruslah memenuhi kriteria berikut iaitu, seimbang dan sederhana, pelbagai, mencukup dan mempunyai kalori yang terkawal.
 Seimbang dan sederhana.Setiap orang inginkan kesihatan yang sempurna harus mengamalkan kriteria keseimbangan dan keserderhanaan dalam  pemilihan diet. Contoh untak mendapatkan zat besi yang cukup harus makan daging dan ikan (Tapi tidak berlebihan), manakala untuk dapat kalsium yang cukup harus minum susu atau makan makanan hasil tunusu dalam jumlah yang berpatutan. Pelbagai: Kita tidak boleh mengambil makanan yang sama setiap hari. Setengah nutrien merupakan punca utama beberapa nutrien jika dibanding dengan makanan yang lain. Kelebihan seseatu nutrien  mungkin mudarat dan bagitu juga jika kekurangan. Makanan yang serupa mungkin tidak diperlukan oleh tubuh  Makanan juga misti mencukupi dan memenuhi keperluan diet harian (RDA). Keperluan kelori setia orang berbeza bergantung kepada jantina, umur, jenis pekerjaan atau aktiviti dan juga faktor umur seseorang. Kalori yang terkawal, berkaitan dengan pemakanan yang membekal tenaga (karbohidrat, Lemak, protein). Kelebihan kalori menyebabkan kegemukan, kekurangan kalori dikaitkan dengan kekurangan tenaga dan kelesuan dan  ganguan tumbesaran.

Untuk pemilihan pemakanan yang sihat, pilihlah makanan yang asli., iaitu makanan yang dimakan dalam bentuk asal atau yang  minimum mengalami pemerosesan, pengawetan atau pengubahsuaian dari bentuk semulajadi. Contonya susu lembu asli dibandingkan dengan susu coklat, buah rambutan berbanding dengan jus rambutan dalam tin. kentang segar berbanding dengan cip kentang berperisa. makanan yang diproses atau diawet akan kehilangan nutrien tertentu.  Keduanya mungkin mempunyai kelori yang sama, tapi khasiat jauh berkurangan dari makanan asli. Pilih makanan yang berketumpatan nutrien yang tinggi, salah satu rahsia makanan ialah memilih makanan dari setiap kumpulan makanan (Karboidrat, lemak, protein dan vitamin). Ciri-ciri makanan mistilah pelbagai dan memenuhi nutrien dalam makanan yang seimbang dapam piramid makanan atau dalam satu sajian makanan. Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayuran. Semenjak dahulu lagi bahawa mereka  yang kerap memakan buahan sayuran mempunyai risiko yang lebih rendah  mengalami penyakit jantung dan strok.kebaikan sayuran berpunca daripada sifat makanan tersebut yang kaya dengan vitamin, antioksidan iaitu A,B dan E dan kandungan serat yang tinggi. Biasanya apabila seseorang mengambil buah dan sayur maka ia kurang mengambil makanan yang kaya lemak. Tingkatkan pengambilan serat. Sarat ialah saki baki tumbuhan yang tidak boleh dicerna oleh enzim di usus. Diet berserat ialah makanan yang mengandungi selulosa, hemiseselulose, gam, pektin atau lagnin, ada larut dalam air (pektin) dan tak larut dalam air (selulosa dan lignin). Umumnya sayuran dan bijiran merupakan selulosa yang baik. Epal dan limau serta buahan mengandungi pektin yang baik. Serat berfungsi mengekalkan fungsi normal gastrousus. Kurangkan pengambilan minyak tepu dan kolesteral. Asid lemak tepu (SFA) terdapat dalam jumlah yang sangat tinggi  dalan keju, kulit ayam, daging berlemak, susu penuh krim, aiskrim, dadih, kek dan kuih-muih mengandungi lemak, mentega, santan kelapa dan coklat. SFA akan meningkatkan  aras kolesteral. Untuk mengantikan asid lemak tepu (SFA) boleh diganti dengan lemak monotaktepu (mengandungi asid lemak monotaktepu MFA). Makanan yang kaya dengan MFA yang sesuai ganti SFA ialah minyak zaiton, minyak manzola, kacang, badam dan buah avokado. LDL (lipoprotein  berketumpatan rendah) dianggap ‘kolesteral jahat’ kerana ia menghantar kolesteral kepada sel yang memerlukan dan mengedapkkan kolestera ini menyebabkan berlaku arterioskrerosis. HDL (Lipoprotein berketumpatan tinggi) pula dianggap ‘kolesteral baik’ kerana ia memindahkan kolesteral berlebihan dari sel tubuh ke hati untuk dibuang. Contoh makanan kolestral tinggi ialah telor ayam, organ dalaman haiwan, makanan laut, makanan asal susu, ayam dan ikan.

No comments:

Post a Comment