Thursday 24 March 2016

KOLEKSI DOA PENYEMBUHAN PENYAKIT DARI BUKU PENYEMBUHAN PENYAKIT OLEH TUAN GURU DATO' DR HARUN DIN


1.    RANGKAIAN ZIKIR

·         Tiada Tuhan di sembah melainkan Allah
·         Tiada Tuhan di sembah melainkan Allah- Muhammad pesuruh Allah
·         Tiada Tuhan di sembah melainkan Allah- Muhammad Nabi Allah
·         Tiada Tuhan di sembah melainkan Allah-Muhammad Kekasih Allah
·         Tiada Tuhan di sembah melainkan Allah- Muhammad pesuruh Allah- setinggi Rahmat ke atasnya
·         Allah Dialah – Allah maha besar
·         Allah Dialah- Allah yang hidup kekal
·         Wahai Tuhan yan Maha Kekal Abdi- Allah yang hidup selamanya (Wahai yang maha Kekal Abadi- nAllah yang idup selama-lamanya)
·         Ya Allah berilah rahmat ke atas junjungan kami nabi Muhamad S.A.W nabi yang ummiyy dan selawat serta salam juga ke atas ahli keluarga dan sahabat baginda.

2.    PERMULAAN DOA- SELAWAT DAN PUJIAN-PUJIAN KEPADA ALLAH

“ Wahai Allah, Rahmatlah k atas junjungan kami Nabi Muhamah SAW dan juga ke atas ahli keluarga dan para sahabat baginda kesemuanya.”

“Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani”

“Segala puji bagi Allah seru sekelian alam, puji-pujian ke atas anugerah nikmat-nikmat dan yang menolak segala bencana dan anugerah kelebihan-Nya.Ya Allah, Wahai Tuhan kami, bagi Mu segala kepujian sebagaimana selayaknya bagi kebesaran zat-Mu dan kemuliaan sertya keagungan kekuasaan-Mu”

3.    PENUTUP DOA

“Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami permitaan kami sesungguhnya Engkau maha mendengar dan lagi maha mengetahui dan terimalah taubat daripada kami, wahai Tuhan yang maha mulia sesunggunya engkau maha penerima taubat lagi maha mengasihini.”

“Doa ucapan mereka di dalam syurga ialah Maha suci Engkau dari segala kekurangan, wahai Tuhan dan ucapan penghormatan mereka padanya Ilah : Selamat sejahtera dan akhirnya doa mereka ialah Segala puji dipersembahkan kepada Allah Yang memelihara dan mentadbir sekian alam”
                                                                              (Surah Yunus ayat 10)


4.    DOA MOHON KESELAMATAN, KESIHATAN DAN TOLAK BALA

“Ya  Allah. sesungguhnya kami adalah hamba-hamba mu, anak-anak dari hamba-hamba Mu ya  Rahman, umbun-umbun kami adalah dalam gengaman Mu, yang terdahulu ketetapan Mu bagi kami telah adil qadha dan gadar Mu bagi kami, kami meminta dengan nama-nama mu yang engkau telah sebut untuk diri Mu atau yang telah engkau ajar kepada salah seorang hamba Mu atau nama yang engkau rahsiakan dalam ilmu Mu yang ghaib agar engkau kurniakan kepada kamu kesihatan dan keselamatan, afiat dan keselamatan yang kekal dalam agama, dua dan akhirat dengan rahmat Mu Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasahani.”

“Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasahani dengan rahmat Mu kami memohon pertolongan Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim agar engkau menguatkan kami dengan kekuatan dari engkau Ya Allah dan berikan pertolaongan Engkau Ya Rahman dan berikanlah afiat kepada kami dengan afiat engkau wahai Yang Maha mengasahini dengan rahmat Engkau ya Allah Wahai yang peling mengasihani daripada segala yang mengasihani.

“ Ya Allah kurniakan keselamatan ke atas kami darpada bencana di dunia dan azab di akirat, keselamatan daripada keburukan di dunia dan keburukan di akirat, semuga Allah mengampuni kami dan kamu. Ya karim dengan rahmat Mu Ya Allah wahai yang paling mengasahani dfaripada segala yang mengasahani”


5.    DOA MOHON KESEMBUHAN DARIPADA PENYAKIT

“Ya Allah anugerahlah ke atas kami, wahai Tuhan kami penawar kepada penawar Mu dan kesembuhan daripada kesembuhan Mu juga keberkatan dari keberkatan Mu juga rahmat dari rahmat Mu terhadap penderitaan-penderitaan yang diderita oleh orang yang sakit.......sebut nama pesakit...... juga mereka yang lemah dan sembuhlah, sembuhlah, sembuhlah dengan rahmatmu Ya Allah Wahai paling mengasahini daripada segala yang mengasahini.”

Ampunlah dosa juga kesalahan kami, berilah pertunjuk terhadap urusan kami. Tuhan Kami Ya Allah  Tuhan kami Ya Rahman, Tuhan kami Ya Rahim. Engkau adalah penguasa kepada kesemua kesembuhan, anugerahkan kepada kami kesembuhan dan penawar kepada sakit ini. Sembuhlah (3X) dengan rahmat Mu, Wahaintuhan ynag maha Pekasa lagi maha pengampun. Wahai Tuhan Yang memelihara dan mentadbir sekelian alam.”

6.    DOA PENAHAN SAKIT

            Kaaf, Haa, Yaa,Ain, Saad, Haa, Miim, Ain, Siin, Qaaf.
           
(Surah Maryam ayat 1, surah Asy-asyura ayat 1 & 2 )

7.    DOA SAKIT KEPALA

“Mereka tidak pening kerananya dan tidak pula mabuk’
                                          (surah Al-Waqiah ayat 19)

“Ya Allah, kasihanilah kulit yang lembut, tulang yang halus dan urat yang sempit daripada terlalu panas. Wahai Ummi Mildam jalakau engkau  sesungguhnya beriman dengan Allah yang maha agung, maka janganlah engkau sakit kepala, janganlah engkau pahitkan mulut dan janganlah engkau minum darah, Berpinsdahla  kepada orang yang menyengutukan  Allah dengan tuhan yang laian.”

8.    DOA KESEMBUHAN PENYAKIT

Berlindung dengan kemuliaan Allah

“Dengan nama Allah, dengan nama Allah, dengan nama Allah
Aku berlindung dengan kemuliaan Allah dan kekuasaan-Nya daripada kejahatan yang aku alami dan aku takuti.”


9.    PENDINDING DENGAN SURAH AL-FATIHAH

·         Amalkan bacaan Surah Al Fatihah setiap hari selepas solat fardu 5 waktu.
·         Niatkan bacaan Surat Al-Fatihah agar Allah jadi sebagai pendinding diri.
·         Amalan seperti berikut
o   Hari pertama – baca sekali saja selepas solat fardu selepas selesai wirid sembahyang fardu.bermula waktu subuh dengan niat sebagai pendinding diri (5 x )
o   Hari ke dua- baca dua kali saja selepas solat fardu selepas selesai wirid sembahyang fardu. dengan niat sebagai pendinding diri (10 x )
o   Seterusnta sampai hari ketujuh. Surah Al Fatihah di baca  tujuh kali pada hari ketujuh selepas solat fardu subuh.
o   Selepas itu setiap hari surah Al fatihah dibaca tujuh kali selepas solat,i wirid dan doa. (35 x)

10. PENDINDING DENGAN SURAH YASIN AYAT 1-9

UNTUK MEMAGAR DIRI, KELUARGA DAN HARTA BENDA

Bediri di satu penjuru rumah (katalah dihadapan rumah sebelah kanan) sambil mengadap penjuru rumah satu lagi bahagian kiri rumah. Baca surah Al Fatihah dan di ikuti Surah Yasin ayat 1-9, sambil baca dan berjalan menuju ke penjuru satu lagi (Ikut arah tawafg kaabah). Baca kombinasi ini setiap penjuru jumlahnya 4 kali (4 penjuru rumah). Bacaan akhir yang kelima baca sambil mensyaratkan mendinding keseluruhan bumbung rumah.

11. DOA SAKIT JANTUNG

Untuk rawatan sakit jantung kombinasi bacaan doa
a.    Surat Al Fatihah
b.    Selawat Syifa bila sampai ayat (Tiibbitkulub- menyembuhkan hati-hati-3 X) dan seterusnya akhir ayat.

“ Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami nabi Muhammad SAW yang berkat berselawat ke atas baginda, akan menyembuhkan hati-hati menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan yang memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurnianlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas kelurga dan sahabat baginda.”
c.    Surah  Al-Hasyr Ayat 21-24

“Kalau sekiranya kami menurun Al Quran ini kepada sebuah gunung pasti      kamu akan melihatnya, tunduk berpecah belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpama-perumpamaan itu kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir.

“Dia-lah Allah Yang Tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia Yang Mengetahui.yang gaib dan yang nyata. Dialah yang Maha Pemurah dan lagi Maha Penyayang”

“Dia lah yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain dia. Raja Yang Maha suci . Yang Maha sejahtera. Yang mengerniakan keamanan. Yang Maha memelihara. Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa. Yang memiliki Keagungan, Maha suci. Allah dari apa yang mereka persekutukan.”

“Dia-lah Allah Yang Maha Mencipta, Yang Maha Mengadakan, Yang membentuk rupa. Yang menpunyai Nama-Nama paling baik, bertasbih kepadanya apa yang ada dilangit dan dibumi. Dan Dia-lah  Yang Maha perkasa lagi Maha Bijksana.”

12. DOA DARAH TINGGI

a.    Surah Al-Fatihah
b.    Surah  Al-Hasyr Ayat 21-24

“Kalau sekiranya kami menurun Al Quran ini kepada sebuah gunung pasti      kamu akan melihatnya, tunduk berpecah belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpama-perumpamaan itu kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir.”

“Dia-lah Allah Yang Tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia Yang Mengetahui.yang gaib dan yang nyata. Dialah yang Maha Pemurah dan lagi Maha Penyayang”

“Dia lah yang tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain dia. Raja Yang Maha suci . Yang Maha sejahtera. Yang mengerniakan keamanan. Yang Maha memelihara. Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa. Yang memiliki Keagungan, Maha suci. Allah dari apa yang mereka persekutukan.”

“Dialah Allah Yang Maha Mencipta, Yang Maha Mengadakan, Yang membentuk rupa. Yang menpunyai Nama-Nama paling baik, bertasbih kepadanya apa yang ada dilangit dan dibumi. Dan Dia-lah  Yang Maha perkasa lagi Maha Bijaksana”.

c.    :”Ya Allah, kasihanilah kulitnya yang lembut,tulang yang halus dan urat yang sempit daripada terlalu panas. Wahai Ummi Mildam jikalau engkau sesungguhnya beriman



Harun Din (2008), Ikhtiar Penyembuhan Penyakit Dengan Ayat-ayat dan Doa-Doa Mustajad, Bangi Selangor. Pustaka Kebajikan Dan pengubatan Islam.

No comments:

Post a Comment