Friday 13 February 2015

GIMNASTIK PENDIDIKAN



GIMNASTIK PENDIDIKAN
Mohd.Yazid Deraman
Jabatan Pendidikan Jasmani & Kesihatan
IPG Kampus Kota Bharu.

Gimnastik Pendidikan............
      Pendekatan dalam pergerakan artistik dan kreatif
      Konsep pembelajaran individu segi gaya pergerekan, pembelajaran dan perkembangan pelajaran.
      Strategi pengajaran tidak formal, melalui tugasan dalam bentuk pergerAkan.
      Tumpuan pergerakan asas berkaitan dengan bentuk tubuh badan, ruang, masa dan bahagian tubuh.

8 TEMA GINASTIK PENDIDIKAN

  1. Kesedaran tubuh badan
  2. Kesedaran ruang
  3. Kesedaran perkaitan bahagian badan
  4. Kesedaran beban
  5. Kesedaran aliran
  6. Kesedaran perkaitan orang laian
  7. Kesedaran ritma.

6 P & P GIMNASTIK PENDIDIKAN

PRINSIP
PENERANGAN
Kesedaran tubuh badan
      Pengunaan dan pengolahan tubuh
      Kreativiti pelajar menyenyelesai masalah dengan olahan tubuh badan.
Aspek Pergerakan
      Aspek ruang, masa, beban dan aliran.
      Serap satu atau lebih pergerakan.
Konsep kendiri yang positif
      Kenyakinan asas kepadan pergerakan.- gilap potensi
Konsep pergerakan melalui permainan
      Kemahiran lokomotor dan bukan lokomotor digunakan sepenuh proses penyelesaian masalah
Penerokaan, pejelajahan, penemuan dan daya cipta
      Cara bersendiri atau kumpulan.
      Kreativiti menyelesaikan masalah penting
Kreativiti dan nilai estetik
      Kebebasan mengolah tugasan menghasil kreativiti
      Galakkan pelajar menghasilkan kreativiti dalam tugasan.

KESEDARAN TUBUH BADAN

      Melibatkan bahagian tubuh badan
      Kepala, bahu, tangann (Tapak tangan jari dan lengan), kaki (tapak kaki dan jari kaki)torso
     Melibatkan komponem fizikal
      Kekuatan otot
      Ketangkasan
      Imbangan
      Koodinasi.
     Semua pergerakan dalam tema.

PERGERAKAN
JENIS PERGERAKAN
AKTIVITI
Bergerak sentuhan berselang
Bahagian tubuh sentuh dengan lantai
      Berlari, berjalan, merangkak,berjalan melutut
Bergerak sentuhan selalu
Bahagian tubuh menyentuh lantai
      Gulingan, guling balak, menarik, menolak.
Menyokong badan bahagian tubuh
Bergerak dengan beban bahagian tubuh
      Bawa pundi kacang atas kepala
      Golek bola atas badan.
Membuat pelbagai bentuk bahagian tubuh badan
Membentuk tubuh, besar, kecil, panjang dan pendek
      Bunga berkembang
      Arnab tidur
      Zirafah makan daun
Membeku tubuh badan
Bergerak dengan isyarat
      Galo[
      Lompat kengaru atrag zig-zag
Merangkai dua atau lebih pergerakan
Beberapa kemahiran dalam bentuk permainan kecil
      Lompat dalam gelong rotan
      Menyusup bawah gelung
      Beflari melompat melepasi palang

KESEDARAN RUANG

      Kawasan digunakan melakukan pergerakan
      Ruang diri- Sejauh mana boleh dicapai bahagian tubuh badan
      Ruang Am- Kawasan yang digunakan keseluruhan dalam melakukan pergerakan
      Ruang mistilah menimbulkan mod atau perasaan
      Wujudkan perasaan suka, benci, risau dll dengan pergerakan- gembira Ribut, Kedamaian
      Ruang digunakan untuk menimbul atau menyampaikan sesuatu idea atau perasaan. 
KEMAHIRAN KESEDARAN RUANG

  1. Bergerak pelbagai cara menggunakan ruang
     Bergerak cara berjalan, merangkak, berlari atau melompat
     Pergerakan mengguanakan alatan pelbagai ruang
  1. Membuat pergerakan menggunakan ruang diri.
     Mengguanakan tubuh badan, sejauhmanan badab digerakkan tempa melibatkan perubahan tempat.
  1. Bergerak menggunakan pelbagai aras.
     Guna ruang diri dan ruang am.
     Aras tinggi, sedarhana dan rendah.
     Melibatkan komponem kecergasan
4     Bergerak menggunakan pelbagai arah
     Mengikut arah digemari atau tujuan arah
     Buaya merangkak.
5     Bergerak menggunakan pelbagai laluan
     Bergerak mengikut laluan yang di[pilih
     Bergerak seperti binatang- ular menyusur

KESEDARAN MASA

      Bergerak pelbagai kelajuan
     Cepat, lambat atau serta merta
      Bergerak dengan kelajuan yang sesuai dan berbeza.
     Sesuai dengan rung, alatan dan kemapuan pelajar
     Konsep perbezaan kelajuan dan pergerakan
      Bergerak mengawal kelajuan (serta-merta)
     Pantas atau  lambat mengikut arahan atau keperluan gerakan
      Menggunakan bahagian tubuh badan menghasilkan kelajuan berbeza
     Bentuk Cepat, lambat, serta merta atau kawalan lambat
      Menggerakkan bahagian tubuh badan untuk melilih kelajuan  yang sesusi.
     Menerokan pelbnagai pergerakan dengan kelajuan dan tempo  sesuai.
      Merangkai pergerakan dengan menggunakan dua atau lebih kelajuan dan tempo.
     Meneroka pelbagai pergerakan dengan kelajuan dan tempo yang sesuai.

       
KESEDARAN BERKAITAN BAHAGIAN TUBUH BADAN

      Gerakan yang berkaitan antara tubuh badan dengan bahagian tubuh badan yang lain dan juga dengan alatan.

BERGERAK PERKAITAN ANTARA SATU BAHAGIAN TUBUH BADAN DENGAN LAIN

BERGERAK MENGGUNAKAN DUA BAHAGIAN TUBUH BADAN

      Melompat sambil mengcangkung dua belah tangan ke hadapan
      Berdiri bengkok lutut dan mendepa tangan
      Manyokong badan dengah kedua tangan dilantai
      Dirian tangan, dekam, diri tegak dan mendepa tangan


MENGGERAK BAHAGIAN TUBUH BADAN UNTUK MENUNJUKKAN PERKAITAN ANTARA SATU BAHAGIAN TUBUH BADAN DENGAN LAIN

MENGGERAKKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN DAN MENUKAR BENTUK KEPADA
PERGERAKAN BEBAN YANG LAIN. FASA IMBANGAN MEMBANTU PENUKARAN PERGERAKAN BADAN.

      Berdiri tegak tangan lurus
      Berdiri sebelah kaki dan imbangan 2 tangan
      Berdiri dan imbangan sebelah kaki dan tangan
      Dua tangan dekan dan angkat sebelah kaki

MENGGERAKKAN TUBUH BADAN MENUNJUKKAN PERKAITAN DENGAN TUBUH BADAN DAN ALATAN
KEMAHIRAN MENGGERAKKAN BADAN SEMASA BERSAMA ALATAN. SAMADA ATAS, BAWAHN ATAU SEBGAI HALANGAN

  1. Bergerak dengan peti lombol
  2. Gulingan atas bangku
  3. Berlari atau berjalan dengan alatan.
  4.  
MENGALIH BEBAN DARI PERGERAKAN YANG STABIL KEPADA PERGERAKAN YANG BARU DENGAN MENGGUNAKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN UNTUK MENDAHULUI PERGERAKAN
BERGERAK MENGALIH ATAU MENUKAR DARI KESEIMBANGAN KE TAPAK YANG LAIN
       Guling depan,
       Guling belakang
       Dekam kedua tangan dan kaki angkat
      Berdiri tegak kaki lurus.

MENCIPTA TUBUH BADAN SETELAH MENENTUKAN KEDUDUKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN
KEMAHIRAN MENCIPTA TUBUH BADAN SETELAH MENENTUKAN  KEDUDUKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN PELAKU PERLU BERGERAK UNTUK MENCIPTA BENTUK BADAN YANG DIKEHENDAKI.

      Berdiri tegak, tangan disisi
      Bengkokkan ,lutut dan ringkokkan badan
      Agkat tangan tinggi dan berdiri atas bebola kaki.

Rujukan Module OUM (2012)  HBPE 2103 .Pergerakan Artistik dan Kreatif

No comments:

Post a Comment