GIMNASTIK PENDIDIKAN
Mohd.Yazid Deraman
Jabatan Pendidikan Jasmani &
Kesihatan
IPG Kampus Kota Bharu.
Gimnastik
Pendidikan............
•
Pendekatan dalam pergerakan artistik dan
kreatif
•
Konsep pembelajaran individu segi gaya
pergerekan, pembelajaran dan perkembangan pelajaran.
•
Strategi pengajaran tidak formal, melalui
tugasan dalam bentuk pergerAkan.
•
Tumpuan pergerakan asas berkaitan dengan
bentuk tubuh badan, ruang, masa dan bahagian tubuh.
8 TEMA
GINASTIK PENDIDIKAN
- Kesedaran tubuh badan
- Kesedaran ruang
- Kesedaran perkaitan bahagian badan
- Kesedaran beban
- Kesedaran aliran
- Kesedaran perkaitan orang laian
- Kesedaran ritma.
6 P
& P GIMNASTIK PENDIDIKAN
PRINSIP
|
PENERANGAN
|
Kesedaran
tubuh badan
|
•
Pengunaan dan pengolahan tubuh
•
Kreativiti pelajar menyenyelesai masalah dengan
olahan tubuh badan.
|
Aspek
Pergerakan
|
•
Aspek ruang, masa, beban dan aliran.
•
Serap satu atau lebih pergerakan.
|
Konsep
kendiri yang positif
|
•
Kenyakinan asas kepadan pergerakan.- gilap potensi
|
Konsep
pergerakan melalui permainan
|
•
Kemahiran lokomotor dan bukan lokomotor digunakan
sepenuh proses penyelesaian masalah
|
Penerokaan,
pejelajahan, penemuan dan daya cipta
|
•
Cara bersendiri atau kumpulan.
•
Kreativiti menyelesaikan masalah penting
|
Kreativiti
dan nilai estetik
|
•
Kebebasan mengolah tugasan menghasil kreativiti
•
Galakkan pelajar menghasilkan kreativiti dalam
tugasan.
|
KESEDARAN TUBUH BADAN
•
Melibatkan
bahagian tubuh badan
•
Kepala,
bahu, tangann (Tapak tangan jari dan lengan), kaki (tapak kaki dan jari
kaki)torso
–
Melibatkan
komponem fizikal
•
Kekuatan
otot
•
Ketangkasan
•
Imbangan
•
Koodinasi.
–
Semua
pergerakan dalam tema.
PERGERAKAN
|
JENIS
PERGERAKAN
|
AKTIVITI
|
Bergerak
sentuhan berselang
|
Bahagian
tubuh sentuh dengan lantai
|
•
Berlari, berjalan, merangkak,berjalan melutut
|
Bergerak
sentuhan selalu
|
Bahagian
tubuh menyentuh lantai
|
•
Gulingan, guling balak, menarik, menolak.
|
Menyokong
badan bahagian tubuh
|
Bergerak
dengan beban bahagian tubuh
|
•
Bawa pundi kacang atas kepala
•
Golek bola atas badan.
|
Membuat
pelbagai bentuk bahagian tubuh badan
|
Membentuk
tubuh, besar, kecil, panjang dan pendek
|
•
Bunga berkembang
•
Arnab tidur
•
Zirafah makan daun
|
Membeku tubuh
badan
|
Bergerak
dengan isyarat
|
•
Galo[
•
Lompat kengaru atrag zig-zag
|
Merangkai dua
atau lebih pergerakan
|
Beberapa
kemahiran dalam bentuk permainan kecil
|
•
Lompat dalam gelong rotan
•
Menyusup bawah gelung
•
Beflari melompat melepasi palang
|
KESEDARAN RUANG
•
Kawasan
digunakan melakukan pergerakan
•
Ruang diri- Sejauh mana boleh dicapai bahagian tubuh
badan
•
Ruang Am- Kawasan yang digunakan keseluruhan dalam
melakukan pergerakan
•
Ruang
mistilah menimbulkan mod atau perasaan
•
Wujudkan
perasaan suka, benci, risau dll dengan pergerakan- gembira Ribut, Kedamaian
•
Ruang digunakan untuk menimbul atau
menyampaikan sesuatu idea atau perasaan.
KEMAHIRAN
KESEDARAN RUANG
- Bergerak pelbagai cara menggunakan ruang
–
Bergerak
cara berjalan, merangkak, berlari atau melompat
–
Pergerakan
mengguanakan alatan pelbagai ruang
- Membuat pergerakan menggunakan ruang diri.
–
Mengguanakan
tubuh badan, sejauhmanan badab digerakkan tempa melibatkan perubahan tempat.
- Bergerak menggunakan pelbagai aras.
–
Guna
ruang diri dan ruang am.
–
Aras
tinggi, sedarhana dan rendah.
–
Melibatkan
komponem kecergasan
4
Bergerak menggunakan pelbagai arah
–
Mengikut
arah digemari atau tujuan arah
–
Buaya
merangkak.
5
Bergerak menggunakan pelbagai laluan
–
Bergerak
mengikut laluan yang di[pilih
–
Bergerak
seperti binatang- ular menyusur
KESEDARAN MASA
•
Bergerak
pelbagai kelajuan
–
Cepat,
lambat atau serta merta
•
Bergerak
dengan kelajuan yang sesuai dan berbeza.
–
Sesuai
dengan rung, alatan dan kemapuan pelajar
–
Konsep
perbezaan kelajuan dan pergerakan
•
Bergerak
mengawal kelajuan (serta-merta)
–
Pantas
atau lambat mengikut arahan atau
keperluan gerakan
•
Menggunakan
bahagian tubuh badan menghasilkan kelajuan berbeza
–
Bentuk
Cepat, lambat, serta merta atau kawalan lambat
•
Menggerakkan
bahagian tubuh badan untuk melilih kelajuan
yang sesusi.
–
Menerokan
pelbnagai pergerakan dengan kelajuan dan tempo
sesuai.
•
Merangkai
pergerakan dengan menggunakan dua atau lebih kelajuan dan tempo.
–
Meneroka
pelbagai pergerakan dengan kelajuan dan tempo yang sesuai.
•
KESEDARAN BERKAITAN BAHAGIAN TUBUH BADAN
•
Gerakan
yang berkaitan antara tubuh badan dengan bahagian tubuh badan yang lain dan
juga dengan alatan.
BERGERAK PERKAITAN ANTARA SATU BAHAGIAN TUBUH
BADAN DENGAN LAIN
BERGERAK MENGGUNAKAN DUA BAHAGIAN TUBUH BADAN
•
Melompat
sambil mengcangkung dua belah tangan ke hadapan
•
Berdiri
bengkok lutut dan mendepa tangan
•
Manyokong
badan dengah kedua tangan dilantai
•
Dirian
tangan, dekam, diri tegak dan mendepa tangan
MENGGERAK
BAHAGIAN TUBUH BADAN UNTUK MENUNJUKKAN PERKAITAN ANTARA SATU BAHAGIAN TUBUH
BADAN DENGAN LAIN
MENGGERAKKAN
BAHAGIAN TUBUH BADAN DAN MENUKAR BENTUK KEPADA
PERGERAKAN
BEBAN YANG LAIN. FASA IMBANGAN MEMBANTU PENUKARAN PERGERAKAN BADAN.
• Berdiri tegak tangan lurus
• Berdiri sebelah kaki dan imbangan 2 tangan
• Berdiri dan imbangan sebelah kaki dan tangan
•
Dua tangan dekan dan
angkat sebelah kaki
MENGGERAKKAN
TUBUH BADAN MENUNJUKKAN PERKAITAN DENGAN TUBUH BADAN DAN ALATAN
KEMAHIRAN
MENGGERAKKAN BADAN SEMASA BERSAMA ALATAN. SAMADA ATAS, BAWAHN ATAU SEBGAI
HALANGAN
- Bergerak dengan peti lombol
- Gulingan atas bangku
- Berlari atau berjalan dengan alatan.
MENGALIH
BEBAN DARI PERGERAKAN YANG STABIL KEPADA PERGERAKAN YANG BARU DENGAN
MENGGUNAKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN UNTUK MENDAHULUI PERGERAKAN
BERGERAK MENGALIH ATAU MENUKAR DARI KESEIMBANGAN KE TAPAK YANG LAIN
• Guling
depan,
• Guling
belakang
• Dekam kedua
tangan dan kaki angkat
•
Berdiri tegak kaki
lurus.
MENCIPTA TUBUH
BADAN SETELAH MENENTUKAN KEDUDUKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN
KEMAHIRAN MENCIPTA TUBUH BADAN SETELAH MENENTUKAN KEDUDUKAN BAHAGIAN TUBUH BADAN PELAKU PERLU
BERGERAK UNTUK MENCIPTA BENTUK BADAN YANG DIKEHENDAKI.
– Berdiri
tegak, tangan disisi
– Bengkokkan
,lutut dan ringkokkan badan
– Agkat tangan
tinggi dan berdiri atas bebola kaki.
Rujukan Module OUM (2012) HBPE 2103 .Pergerakan
Artistik dan Kreatif
No comments:
Post a Comment