RANCANGAN MENGAJAR PENDIDIKAN JASMANI 2011
Mata Pelajaran ; Pendidikan Jasmani
Tarikh ;
Masa ; 7.45- 8,45 pagi
Tahun ; PISMP Sem. 4
Bil. Murid ; 20 orang
Tunjang ; Kemahiran
Tajuk ; Pergerakan Asas
Sub-Tajuk ; Kemahiran Lokomotor- Berjalan.
Pengalaman lepas/sedia ada ; Murid kemairan asas lokomotor
Hasil pembelajaran : Diakihir Pengajaran dan pembelajaran murid dapat
1. Psikomotor
· Melakukan kemahiran motor dengan postur yang betul dan koodinasi tubuh badan semasa berjalan, jarak 10 meter, 2 dari 3 kali percubaan.
2. Kognitif
· Menyatakan cara berjalan dengan betul dengan pelbagai rentak.
· Menyatakan dua arah dan aras pergerakan
3. Afektif
· Menikmati keseronokan dan kepuasan
· Mengamalkan sikap bertanggungjawab
· Mengharagai usaha,keupayaan diri, rakan dan pensyarah.
Penerapan nilai ; Kepatuhan pada arahan
Kemahiran berfikir ; Membanding dan membeza
Pengabungjalinan ; Komponem kecergasan-Koodinasi ,
Kesepaduan ; Matematik – Huruf dan bilangan.
Stretgegi Pengajaran ; Pembelajaran Mesteri/Pelbagi Kecergasan- Kecergasan logic Metamatik.
Alatan dan sumber P & P ;
Bil | Bahan Sumber P & P | Jumlah |
1 | Siktel | 12 |
2 | Kun Kecil | 10 |
3 | Gelong Rotan | 12 |
4 | Tali | 4 |
5 | Carta bertulis | 2 |
6 | Alatan muzik genderang | 1 |
-
Bahagian/ Masa | Aktiviti | Fofus Pembelajaran | Organisasi | Alatan/Catatan |
Permulaan 10 minit | Kehadiran Kesihatan Pakaian Alatan a) Memanaskan Badan - Berjalan secara bebas. - Meneroka kawasan dengan pelbagai cara berjalan. | - Berjalan bebas - Berjalan pelbagai arah - Berjalan pelbagai kepantasan - Berjalan pelbagai aras. - Aktiviti regangan setampat dan selang seli dengan berjalan. | Dalam kawasan dihad 30’ x 30 “ Tanda dengan skital. - Mruid berselarak dalam kawasan - Bergerak ikut arahan guru - Bergerak dengan muzik - Ulang beberapa kali X x x X x x x G X x x x | Lagu Chicken Dance 4 skital 1 alatan muzik 1 Visel. |
Perkembangan 30 minit | Aktiviti 1 -Berjalan ikut arahan Aktiviti 2 Pelbagai cara berjalan Aktiviti 3 Berjalan Bentuk Aktiviti 4 Berjalan Ikut halangan Aktiviti 5 Berjalan dengan pelbagai gaya dan kerektor | · Arahan guru · Arah ikut kawan · Kearah kawasan ditanda · Atas tumit · Berjengkel · Langkah besar dan pendek · Berkawat · Aras rendah · Berjalan dengan bentuk huruf · Berjalan bentuk nombor. · Bergerak mengikut bilangan nombor · Aras rendah, tinggi dan sederhana · Rendah- Gelong Rotan · Sederhana palang kayu · Tinggi- bangku kantin. Bebas dalam kawasan yang dihadkan.
| Dalam organisasi bebas · Guru bergerak dan berdiri pelbagi tempat dan murid berjalan kea rah guru · Berpasangan dan kawan ikut kawan berjalaan pelbagai arah. · 5 orang satu kumpulan, sorang berjalan 4 yang laian cuba ikut berjalan pelbagai arah dan tempat. · Bergerak kawasan ditanda oleh guru, Gelong rotan, tiang, pokok · Bebas dalam kawasan ditandakan · Guru akan memberi arahan dan membuat pemerhatian X x x x x x x x x G A B C o v 1 8 9 3 7 · Murid bebas melakukan dan guru bertanya bentuk uruf dan nombor · Kira bilanagn huruf dan nombor dibuat dalam 2 minit. · Alatan diletakkan static dan murid bebas melaluinya · Membuat membuat analisa perlakuan · Murid diberikan nombor · Jumlah nombor dalam gelong rotan,murid bergerak mengikut jumlah nombor yang ditentukan guru 5 7 9 X X | Fokus Guru · Koodinasi kaki dengan hayuanan tangan · Kontek bermula dengan tumit · Hujung jari mengadap lantai · Mata dan kepala focus kehadapan Rujuk Nota Guru · Pengabungjalinan- kecergasan koodinasi tangan dan kaki masa berjalan. Strategi Pengajaran. · Pembelajaran mesteri Kesepaduan subjek Matematik dan bahasa · Huruf vocal · Nombor ganjil dan genap. Kemahiran berfikir-kritis- membanding membeza. EMK- Kreativiti & Inovasi. Konsep kesepaduan- metamatik- bilangan olahan campur. Kecergasan pelgai- logic matamatik Kecergasan kinestetik. Gambar pemain bola sepak Harimau Malaya. Analisis gaya berjalan. |
Kemuncak 20 minit | Permainan kecil Permainan Gua, Batu dan sungai, titian | · Setiap kumpulan berjalan melepasi 4 halangan · Berjalan melepasi guan, melalui sungai, atas titian dan mengelilingi batu dan balik semula ke tampat asal · Bentuk pertandingan antara kumpulan. · Pemenang adalah pasukan berjaya sampai dulu. | · 4 kumpulan pelajar sama banyak · Gelong rotan sebagai Gua · Tali sebagai sungai · Bangku sebagai titian · Skitel sebagai batu. Mula / Tamat berpusing G- Gua, S -sungai. T- titian, B -batu. | 4 skitel 4 tali 4 bangku 4 kayu |
Penutup. 10 minit. | Aktiviti 1 Pengukuhan Berjalan dengan kreatif dan bermakna Aktiviti 2 Menyejukan badan Aktiviti 3 Taksiran/Perbincangan. | · 4 kumpulan · Melakunkan watak · Berjalan ikut tema,rentak,aras,arah dan gaya. Berjalan sambil bersiar-siar dan membuat regangan bila berhenti. Analisis berjalan | X1 X 2 X3 X4 X5 tamat X1 X2 X3 X4 X5 mula X X X X X X X X G X X X | Gambar berjalan kaki Penutup-Chicken Dance. Lagu Jasa ibu. |
No comments:
Post a Comment