Tuesday 2 August 2011

RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN JASMANI

RANCANGAN MENGAJAR PENDIDIKAN JASMANI 2011

Mata Pelajaran                       ;           Pendidikan Jasmani
Tarikh                                      ;
Masa                                       ;           7.45- 8,45 pagi
Tahun                                      ;           PISMP Sem. 4
Bil. Murid                                ;           20  orang
Tunjang                                   ;           Kemahiran
Tajuk                                       ;           Pergerakan Asas
Sub-Tajuk                                ;           Kemahiran Lokomotor- Berjalan.
Pengalaman lepas/sedia ada ;           Murid kemairan asas lokomotor
Hasil pembelajaran    : Diakihir Pengajaran dan pembelajaran murid dapat
1.      Psikomotor
·         Melakukan kemahiran motor dengan postur yang betul dan koodinasi tubuh badan semasa berjalan, jarak 10 meter, 2 dari 3 kali percubaan.
2.      Kognitif
·         Menyatakan cara berjalan dengan betul dengan pelbagai rentak.
·         Menyatakan dua arah dan aras pergerakan
3.      Afektif
·         Menikmati keseronokan dan kepuasan
·         Mengamalkan sikap bertanggungjawab
·         Mengharagai usaha,keupayaan diri, rakan dan pensyarah.
Penerapan nilai                       ;           Kepatuhan pada arahan
Kemahiran berfikir                 ;           Membanding dan membeza
Pengabungjalinan                   ;           Komponem kecergasan-Koodinasi ,
Kesepaduan                             ;           Matematik  – Huruf  dan bilangan.
Stretgegi Pengajaran              ;           Pembelajaran Mesteri/Pelbagi Kecergasan- Kecergasan logic Metamatik.
Alatan dan sumber P & P        ;          

Bil
Bahan Sumber P & P
Jumlah
1
Siktel
12
2
Kun Kecil
10
3
Gelong Rotan
12
4
Tali
4
5
Carta bertulis
2
6
Alatan muzik genderang
1

-






Bahagian/
Masa
Aktiviti
Fofus Pembelajaran
Organisasi
Alatan/Catatan

Permulaan

10 minit

Kehadiran
Kesihatan
Pakaian
Alatan

a)      Memanaskan
Badan

-          Berjalan secara bebas.
-          Meneroka kawasan dengan pelbagai cara berjalan.


-          Berjalan bebas
-          Berjalan pelbagai arah
-          Berjalan pelbagai kepantasan
-          Berjalan pelbagai aras.

-          Aktiviti regangan setampat dan selang seli dengan berjalan.

Dalam kawasan dihad 30’ x 30 “
Tanda dengan skital.
-          Mruid berselarak dalam kawasan
-          Bergerak ikut arahan guru
-          Bergerak dengan muzik
-          Ulang beberapa kali


               X     x  x
           X     x       x    x               G
           X    x    x     x
              X        x                     


Lagu Chicken Dance

4 skital
1 alatan muzik
1 Visel.








Perkembangan

30 minit
Aktiviti 1

-Berjalan ikut arahan











Aktiviti 2

Pelbagai cara berjalan








Aktiviti 3

Berjalan Bentuk
























Aktiviti 4

Berjalan Ikut halangan




Aktiviti 5

Berjalan dengan pelbagai gaya dan kerektor



·         Arahan guru


·         Arah ikut kawan





·         Kearah kawasan ditanda


·         Atas tumit
·         Berjengkel
·         Langkah besar dan pendek
·         Berkawat
·         Aras rendah





·         Berjalan dengan bentuk huruf
·         Berjalan bentuk nombor.














·         Bergerak mengikut bilangan nombor







·         Aras rendah, tinggi dan sederhana
·         Rendah- Gelong Rotan
·         Sederhana palang kayu
·         Tinggi- bangku kantin.



Bebas dalam kawasan yang dihadkan.
  • Binatang
  • Berkerja
  • Watak manusia sedih,takut,gelisah dll.

Dalam organisasi bebas
·         Guru bergerak dan berdiri pelbagi tempat dan murid berjalan kea rah  guru
·         Berpasangan dan kawan ikut kawan berjalaan pelbagai arah.
·         5 orang satu kumpulan, sorang berjalan 4 yang laian cuba ikut berjalan pelbagai arah dan tempat.
·         Bergerak kawasan ditanda oleh guru, Gelong rotan, tiang, pokok


·         Bebas dalam kawasan ditandakan
·         Guru akan memberi arahan dan membuat pemerhatian
      
       X     x      x   x    
         x  x      x x x               G

      x      x     x      x


A   B  C  o v
1           8  9  3  7
·         Murid bebas melakukan dan guru bertanya bentuk uruf dan nombor
·         Kira bilanagn huruf dan nombor dibuat dalam 2 minit.

·         Alatan diletakkan static dan murid bebas melaluinya
·         Membuat membuat analisa perlakuan
·         Murid diberikan nombor
·         Jumlah nombor dalam gelong rotan,murid bergerak mengikut jumlah nombor yang ditentukan guru

         5              7                9


  



         
            X         X 
         
           X       X    X                  G
Fokus Guru

·         Koodinasi kaki dengan hayuanan tangan
·         Kontek bermula dengan tumit
·         Hujung jari mengadap lantai
·         Mata dan kepala focus kehadapan

Rujuk Nota Guru


·         Pengabungjalinan- kecergasan koodinasi tangan dan kaki masa  berjalan.




Strategi Pengajaran.

·         Pembelajaran mesteri



Kesepaduan subjek Matematik dan bahasa
·         Huruf vocal
·         Nombor ganjil dan genap.



Kemahiran berfikir-kritis- membanding membeza.



EMK- Kreativiti & Inovasi.

Konsep kesepaduan- metamatik- bilangan olahan campur.

Kecergasan pelgai-
logic matamatik
Kecergasan kinestetik.





Gambar pemain bola sepak Harimau Malaya.
Analisis gaya berjalan.
Kemuncak

20 minit
Permainan kecil

 Permainan Gua, Batu dan sungai, titian
·         Setiap kumpulan  berjalan melepasi  4 halangan
·         Berjalan melepasi guan, melalui sungai, atas titian dan mengelilingi batu dan balik semula ke tampat asal
·         Bentuk pertandingan antara kumpulan.
·         Pemenang adalah pasukan berjaya sampai dulu.

·         4 kumpulan pelajar sama banyak
·         Gelong rotan sebagai Gua
·          Tali sebagai sungai
·         Bangku sebagai titian
·         Skitel sebagai batu.

Mula /
Tamat                     berpusing

   X1            G     S     T     B 

   X2            G     S     T     B           G

    X3            G     S     T     B 

   X4            G     S     T     B 

   G- Gua,          S -sungai.
   T- titian,        B -batu.


4 skitel
4 tali
4 bangku
4 kayu















Penutup.

10 minit.

Aktiviti  1
 Pengukuhan

Berjalan dengan kreatif  dan bermakna

Aktiviti 2
Menyejukan badan


Aktiviti 3
Taksiran/Perbincangan.

·         4 kumpulan
·         Melakunkan watak
·         Berjalan ikut tema,rentak,aras,arah dan gaya.


Berjalan sambil bersiar-siar dan membuat regangan bila berhenti.

Analisis berjalan

     X1      X 2     X3      X4      X5    tamat



   
     X1     X2      X3      X4      X5      mula
     X       X        X         X        X

                         X
             X                      X
                          G
               X                 X
                          X


Gambar berjalan kaki



Penutup-Chicken Dance.

Lagu Jasa ibu.


No comments:

Post a Comment