Sunday 28 February 2016

PEMAKANAN UNTUK JANTUNG SIHAT.

7 TIP PEMAKANAN UNTUK JANTUNG
Tidak kira berapa usia anda, apa jenis pekerjaan atau pangkat anda, saya rasa anda masih belum terlambat untuk menjaga kesihatan jantung anda. Hari ini apabila anda membaca artikl ini,inilah masa yang terbaik untuk anda menjaga  dan mempertahankan kesihatan jantung anda.

Punca utama masalah jantung kita iala kolesteral. Kolesteral berada dalam mbadan kita dikenali sebagai lopoproteins. ( Low densinty lipoproteins LDL). LDL ini bukan Lembaga Hasil dalam Negeri tapi ialah sejenis kolesteral jahat yang menyebabkan kehadiran plak pada bahagian arteri atau pembuluh darah jika wujud dengan banyak. Ia menyebabkan saluran arteri mengecil dan menganggu peredaran darah atau lebid tepat saluran darah akan tersumbat. Keadaan ini menyebabkan peredaran darah terbantut dan penghantaran oksigen dan nutrien ke sel terganggu. Akibatnya seseorang akan mengalami masalah serangan jantung atau strok. High densitu lipoproteins. HDL sejenis kolesterol yang baik yang berkeupayaan mengapuskan LDL yanng menyekat saluran erteri untuk dibawa kebahagian ati dan dibuang.

Cara mudah menjaga jantung anda agar sentiasa sihat ialah dengan mengamalkan pemakanan yang sihat iaitu bua-buahan dan tumbuhan semulajadi yang mempunyai zat yang baik untuk kesihatan jantung anda. Antara tip-tip pemakanan sihat untuk menjaga jantung anda ialah
            1          MAKANAN BERASASKAN OAT

                        Oat kaya dengan beta glucan sejenis serat yang berkerja seperti span                                            yang boleh mengigis kolesterol.

            2          KEKACANGAN  BADAN

                        Badan mengandungi dua jenis antioksidan yang berkuasa iaitu vitamin E                         dan flavonoids yang berupaya menghapuskan LDL disamping                                                         mengelakkan perkembangan plak.

            3          BAWANG PUTIH

                        Bawang putih menghalang keupayaan hati mnghasilkan kolesterol.

            4          MAKANAN MENGANDUNGI PHYTOSTEROL

                        Phytosteral sejnis lemak yang ditemui dalam tumbuhan seperti                                                        bijiran,kekacang,  bijiran dan minyak sayuran. Ia bertindak menyerap                                              kolesterol dengan mengelak kolesterol daripada masuk dalam 
                        sel tubuh anda.

            5          EPAL

                        Epal jaya dengan polyphenols sejenis antioksidan yang berkuasa untuk                                           menghalang perkembangan plak.

            6          KEKACANG

                        Kekacanag mengandunginsejenis serat yang mudahnancur istimewa  yang akan                         menjalani proses penapaian dalan colon. bekteria sihat   akan                                                         memakan serat dan kekacang tersebut untuk mengasilkan kitaran pendek asid                           lemak yang seterusnya akan bergerak  ke bahagian hati dan seterusnya                                       mengelakkan penghasilan kolesterol  LDL.

              7          PROTEIN SOYA

                         Protein soya mengandungi phytoestrogens yang berupaya memperbaiki                                        kemampuan  hati untuk mengelakkan kehadiran kolesterol dalam saluran                                      darah
            

            Mohd.Yazid bin Deraman
            Pensyarah Cemerlang PJK, IPG KKB.

No comments:

Post a Comment