Kaedah
mengajar pendidikan kesihatan tidak beza dengan kaedah mengajar mata pelajaran
lain. Walau bagaimanapun ramai pakar
berpendapat bahawa guru pendidikan kesihatan perlu memberi pegetahuan dan kemahiran
serta memantau amalan kesihatan murid,maka kaedah pendidikan kesihatan perlu
diberi perhatian yang lebih.
KAEDAH PENGAJARAN PENDIDIKAN
KESIHATAN
- 1. Kaedah tradisional
- 2. Kaedah penyelesaian masalah
- 3. Kaedah kumpulan
- 4. Penggunaan pakar dan individu terpilih
- 5. Aktiviti kreatif
Kaedah tradisional
- Tugasan membaca – buku teks
- Kuliah
- Mengucap dengan kuat
- Tumpuan kepada perbendaharan
- Lapuran secara lisan oleh murid
- Mengkaji semula
- Ujian,kuiz dan peperiksaan
- Belajar sendiri
Kaedah penyelesaian masalah
- - Projek
- - Tinjaun
- - Penyelidikan/penjelajahan
- - Tunjuk cara / demonstrasi
- - Kelab kesihatan
- - Lawatan
Kaedah kumpulan
- - Perbincangan- berkumpulan
- - Kuliah perbincangan
- - Kerja jawatankuasa
- - Mainperanan/sosiodrama
- - Sessi “Buzz”- perbincangan dalam kumpulan kecil dan pembentangan
- - Sumbangsaran
- - Kempen-kempen kesihatan
- - Wawancara
- - Konferen
- - Kaunseling individu
- Kaedah pakar dan individu terpilih
- - Penceramah luar
- - Simposium dan forum
- - Perbincangan Panel
- - Perbahasan
Aktiviti-aktiviti
kreatif
- - Dramatizations – mengubah cerita menjadi drama( meluah perasaan melalui lakonan)
- - Sketsa ( lakunan pendek)
- - Bercerita
- - Permainan-permainan pendidikan
PENULISAN OBJEKTIF EKSPLISIT
- · Untuk menulis
- · Unutk menjelas
- · Untuk menyenaraikan
- · Untuk membanding
- · Untuk menyatakan
- · Untuk mendemonstrasikan
- · Untuk memilih
- · Untuk mengenalpasti
No comments:
Post a Comment