TEORI PEMBELAJARAN
- Teori ransangan dan gerakbakas
- Teori pembelajaran kognetif
- Konstruktivisme.
- Teori pembelajaran sosial.
- Teori kepelbagaian kecergasan.
- Teori Fits dan Posner.
- Teori pemerosesan maklumat
- Pendekatan bermaksud mendekati
- Merujuk cara mencapai objektif jangka panjang
- Pelbagai pendekatan digunakan yang merangkumi gaya dan kaedah.
PENDEKATAN
Ciri-ciri pendekatan…
- Objektif bentuk jangka panjang
- Berdasarkan teori dan model pengajaran.
- Merangkumi gaya,kaedah, teknik yang akan digunakan.
- Bersifat akssiomatik iaitu diterima
GAYA
- Bagaimana isi disampaikan oleh guru
- Memilih pengajaran gaya pelbelajaran gabungan kaedah dan teknik capai objektif
- 3 kategori gaya pembelajaran, gaya langsung, gaya tidak langsung dan gaya gabungan.
- Dalam menentukan gaya pembelajaran beberapa faktor perlu ambil kira
- Kaedah dan teknik digunakan
- Bahan bantu mengajar
- Pengetahuna yang sedia ada
- Ciri-ciri pelajar
- Kepakaran guru
- Kawalan kelas.
KAEDAH
- Tindakan guru sistematik bertujuan mencapai objektif yang spesifik.
- Satu perancangan atau prosedur melaksanakan satu pengajaran yang teratur,kemas dan sistematik
- Kaedah pengajaran hendaklah berasaskan kepada pendekatan dan gaya yang dipilih.
- Guru harus bijak memilih strategi dan kaedah untuk pengajaran yang berkesan.
- Guru yang kreatif memilih kombinasi kaedah untuk meningkat perkembangan pembelajaran murid.
PENDEKATAN
- Terdapat pelbagai pendekatan, modul bincang 3 pendekatan,
- Pendekatan Tradisional,
- Humanistik
- Gabungan
PENDEKATAN TRADISIONAL
• Menggunakan prinsip pengajaran tradisional.
• Guru memberi arahan dan murid mengikut arahan.
• Aplikasi pembelajaran sehala, guru sebagai pengajar
• Kebaikan guru mudah merancang, sesuai untuk kegiatan bahaya dan kemahiran khas.
• Ciri-ciri pendekatan tradisional.
– Kurikulum yang ditetapkan
– Mementingkan pengajaran
– Guru menentukan tugas
– Tugasan diberikan kepada pelajar
– Guru menentukan piawaian, berfokus kepada guru
– Mengukur pengajaran mengikut gred.
PENDEKATAN HUMANISTIK
• Menumpukan perasaan dan emosi, apa yang ada dalam individu
• Menekatankan cara berfikir,pengamatan,interpertasi peristiwa dan kejadian, kaitan dengan motivasi.
• Pelajar bebas belajar,apa yang diingaini dan ingin tahu.
• Guru sebagai fasiliator,memotivasi,memberi kesedaran dan meransang pembelajaran.
• Ciri pendekatan humanistik:-
– Guru menentukan kurikulum dan murid menetapkan matlamat.
– Memenetingkan pembelajaran
– Murid menetukan tugasan
– Tiada mementingkan piawai,gred bukan ukurab penajaran.
– Guru perananmmencungkil potensi murid,memberi galakan dan maklumbalas perlakuan aktiviti
PENDEKATAN GABUNGAN
• Gabungan pendekatan tradisional dan humanistik.
• Berdasarkan kandungan,matapelajaran,persekitaran dan ciri-ciri pelajar.
• Guru perlu membuat analisis keadaan fizijkal,ciri pelajar dan resiko sebelum memilih gaya,kaedah dan teknik
• Ciri –ciri pendekatan gabungan.
– Kurikulum yang dibekalkan guru berusaha mencapai objektif kurikulum tersebut denga cara sendiri.
– Guru memilih kaedah pengajaran dan pembelajaran.
– Ujian berdasarkan ciri pelajar
– Pelajar mempunyai runag menilai diri sendiri.
– Penialian pelnagai gred,pelbagai bentuk ujian dan pengukuran.
– Guru sebagai fasilitator dan pengajar mengikut keperluan objektif
–
GAYA | HUBUNGAN |
Gaya lansung | • Gaya arahan • Gaya tugasan |
Gaya gabungan | • Penemuan terbimbing |
Gaya tidak langsung | • Penyelesian masalah latihan • Bertindakbalas • Semak sendiri |
GAYA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
•
GAYA LANGSUNG
• Berpusat kepada guru. Guru membuat keputusan dalam pengajaran
• Guru mengetahuai bagaimana kemahiran perlu dilakukan dengan betul.
• Gaya ini pembelajaran berlaku dari luar kedalam melalui pebentukan semula peristiwa yang betuL
GAYA TIDAK LANGSUNG
• Contoh gaya lansung adakah gaya arahan dan tugasan.
• Berpusat kepada pelajar
• Pembelajaran melibatkan teori pembelajaran kognetif di mana pembelajaran satu proses
• Contoh gaya tidak lansung
• Gaya penyelesaian masalah
• Gaya tindakbalas.
PERBEZAAN GAYA LANGSUNG DAN TIDAK LANSUNG
Pelajar menetapkan matlamat | Memakan masa yang panjang |
Memberi kebebesan dan peluang kepada pelajar untuk bertanggungjawab | Lebih masa untuk cuba jaya |
Mengambil kira perbezaan pelajar | Memerlu guru sabar,menghadapui masalah menggunakan secara berkesan. |
Memberi peluang kepada pelajar meraisai kejayaan pada tahap kebolehan sendiri. | Sukar mengawal kelas |
Sukar untuk memestikan ksenambungan dalam pelajaran. |
GAYA PENYELESAIAN MASALAH
• Memerlukan tumpuan panjang pelajar.
• Pelajar perlu memahami masalah, memikir dengan logik dan sistematik
• Dalam PJ guru membebri soalan dan pelajar menyelesaikan masalah mengikut langkah berikut. Pelajar………..
– Menganalisis dan memahami masalah
– Menyenaraikan keperluan dan syarat menyelesaikan masalah
– Menggunakan pelbagai kemahiran mendapat maklumat
– Meramal jawapan
– Memilih penyelesaian paling sesuai.
– Memilih kajayaan dalam penyelesaian masalah.
Kejayaan Gaya Penyelesaian Masalah bergantung:-
- Kesediaan pelajar mengambil bahagian dalam pengalaman pembelajaran
- Keupayaan guru untuk memberi masalah dan membimbing proses penyelesian masalah.
Kelebihan menggunakan Gaya penyelesaian ini
- Menggalakan intraksi pelajar
- Memupuk tahap pemikiran kognetif
- Menggalak ingatan apa yang dipelajari.
Kelemahan gaya ini…
- Memakan masa lama
- Sukan melibatkan setiap pelajar
- Kurang mahir tidak dapat pembelajaran dgn sepenuh
- Seperti gaya penyelesaian maasalah di mana proses penajaran berpusat kepada pelajar.
- Gaya ini menerap nilai kerjasama
GAYA TINDAKBALAS
- Ciri-cirinya…..
- Guru menetapkan latihan
- Latihan dalam kumpulan dibahagikan mengikut kebolehan
- Kerjasa pelajar kumpulan diperlukan
- Pasangan atau ahli kumpulan berkerjasama menilai dan membantu rakan
- Guru memberi perhatian pelakuan pelajar menjalani latihan dan cara rakan memberi maklumat.
GAYA GABUNGAN
- Mengabung gaya pembelajaran berpusat kepada guru dan murid terutama dalam PJ
- Guru memilih gaya pembelajaran mengikut kesuaian kurikulum dan ciri murid, pelajar menyeklesaikan masalah dan guru membimbing serta memberi motivasi dalam penyelesian masalah.
- Ciri gaya gabungan.
- Amalan positif gaya langsung dan tidak lanngsung
- Membenar guru menyesuaikan cara mengajar mengikut situasi
- Peluang murid menunjukkan kebolehan masing
- Menggalakkan pemikiran dikalangan murid mencuba
- Pelajar dikendalikan salam suasana informal
PENEMUAN TERBIMBING
- Memberi peluang pelajar meluahkan perasaan,mencuba dan menjadi kreatif.
- Perlakuan pelajar dihadkan oleh guru dengan tugas diberikan.
- Kelebihan…..
- Penglibatan pelajar dalam proses pembelajaran
- Mengambil kira perbezaan pelajar
- Pelajar mempunyai peluang belajar tahap sendiri
- Memupuk pembangunan arah kendiri.
No comments:
Post a Comment