AMALAN PROFESIONAL (PRAKTIKUM) .
(MOHD.YAZID BIN DERAMAN S.M.K)
Ketua Jabatan.Jabatan Pendidikan Jasmani. IPG Kampus Kota Bharu
Amalan professional semasa praktikum merupakan komponem penting dalam kurikukum latihan perguruan berlandaskan hasrat dan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan,Falsafah Pendidikan Guru, Misi, visi IPG. Semasa amalan ini dilaksankan di sekoloah pelajar mengaplikasi ilmu dan kemahiran ke situasi Pengajaran dam Pembelajaran sebenar di bilik darjah . Di sekolah, semasa pelaksanaan, bimbingan dan latihan diutamakan dari penilaian. Proses ini memerlukan jalinan kerjasama dan perkongsian pintar IPGM dan sekolah,
MATLAMAT
• Pelajar menguasai dan mengamalkan segala konsep,prinsip, teori, kemahiran dan nilai
• Amalan profesional membantu meningkatkan perkembangan potensi pelajar supaya mempunyai daya ketahanan diri menghadapi cabaran di sekolah.
• Program ini melahirkan insan guru profesional, memiliki sahsiah guru dan bukan dibilik darjah semata-mata.
OBJEKTIF AMALAN PROFESIONAL
• Memupuk sifat positif, meningkat daya ketahanan diri dan mengamalkan amalan profesional.
• Membina daya suai, daya tahan, daya cipta dan kreativiti.
• Meningkat kemahiran memerhati, keperihatinan kepekaan terhadap murid.
• Menyesuaikan diri dengan budaya sekolah
• Menyepadukan teori dengan amali pengajaran
• Memupuk sifat positif, meningkat daya ketahanan diri dan mengamalkan amalan profesional.
• Membina daya suai, daya tahan, daya cipta dan kreativiti.
• Meningkat kemahiran memerhati, keperihatinan kepekaan terhadap murid.
• Menyesiakan diri dengan budaya sekolah
• Menyepadukan teori dengan amali pengajaran
• Menguasai strategi, pendekatan, kaedah dan teknik pemgajaran dan pembelajaran.
• Mengenalpasti dan menyelesaikan masalah P & P
• Membuat refleksi,penilaian kendiri dan penambahbaikan semua aspek tugas guru.
• Membina teori ,ilmu binaan dan ilmu profesional perguruan.
PANDUAN PENGUNAAN BORANG PR 1
- Empat komponen fokus bimbingan
- PR 1 sebagai rujukan membuat penilaian dan rumusan akhir praktikum
- Salinan PR 1 lengkap misti diberikan kepada pelajar selepas bimbingan bertujuan untuk memberi maklumbalas dan dimasukkan dalam portfolio
4. Borang PR 2 untuk penyeliaan bersama pensyarah dan guru pembimbing SULIT dan tidak boleh diberikan kepada pelajar
PERANCANGAN | ||||
• HASIL PEMBELAJARAN | • Eksplisit • Tepat • Jelas • Mengikut kebolehan murid • Mengikut kehendak sukatan pelajaran. | |||
• ISI PELAJARAN | • Sesuai dengaan hasil pembelajaran • Sseuai dengan sukatan • Pemerikatan isi jelas mengikut urutan • Mencapai hasil pembelajaran. | |||
• STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | • Strategi amat sesuai,berketepatan. • Mengambil kira semua aspek pengajaran • Unsur ICT dan KMD. | |||
SUMBER PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | • Amat baik dan sesuai • Amat membantu proses pengajaran • Pengunaan ICT. | |||
NILAI | • Pemilihan amat sesuai untuk diterap melaui pelajaran yang disampaikan. | |||
UNSUR KEMAHIRAN BERFIKIR | • Amat jelas dan sesui • Terdapat lengkah pengajaran menggunakan kemahiran berfikir. • Terdapat aktiviti melibat pelajar mencapai objektif kemahiran berfikir. • Rancangan pengunaan alat berfikir jelas • Terdapat perancangan pengunaan teknik penyoalan, | |||
PELAKSANAAN | ||||
PERMULAAN | • Amat berjaya mewujudkan kesediaan murid untuk belajar. • Pelaksanaan set induksi amat sesuai. Menarik, menyeronok • Memotivasi semua murid atau tidak. | |||
PERKEMBANGAN ISI PELAJARAN | • Berjaya melaksana langkah pengajaran dengan amat teratur dan terkawal. • Maklumat dan bahan diajar berjaya disampaikan berperingkat-peringkat. • Kadar kelajuan penyampian sesuai dengan tahap kebolehan murid • Boleh mempelbagaikan aktiviti mengikut kebolehan murid • Menepti hasil pembelajaran • Berjaya mengawal semua murid dalam kelas. | |||
PENGURUSAN BILIK DARJAH | • Berjaya mewujudkan persekitaran pembelajaran sebahagian besar murid. • Beraya mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif • Dapat memotivasi sebahagian besar murid • Dapat mengawal disiplin murid dengan baik • Arahan amat jelas, dipatuhi oleh sebahagian besar murid. | |||
SIKAP DAN SAHSIAH | ||||
PENAMPILAN DIRI | • Menunjukkan kenmyakinan diri dalam semua perlakuan • Mesra dan memliki sifat kecindan • Dapat menimbulkan kesan menyenangkan • Bersopan santun dan berbudi bahasa • Berwibawa sebagai guru. • Amat berjaya menyesuaikan diri dalam keadaan dan situasi. | |||
KEPERIHATINAN | • Amat perihatin • Menunjukkan sifat kemanusiaan,peka bertimbang rasa, sabar impeti dan akrab • Mengambil berat semua masalah,kepentingan dan kebajikan pelajar. • Dapat memgambil tindakan sesuai dengan masalah yang dihadapi. | |||
PEKERTI | • Menunjukkan budi pekerti luhur,terpuji dan berbudi bahasa • Dapat menyesauaikan diri dan tingkahlaku sebagai guru • Amat sesuai model kepada murid. | |||
SIFAT PROFESIONAL | • Sedia berkorban masa dan tenaga melaksana tugas. • Sentiasa menunjukkan t/jawab dan iltizam yang tingi • Berkerja bersungguh sebgai anggota profesional dalam pasukan sekolah • Menyedia penyediaan mengajar amat kemas dan teratur. | |||
KESIMPULAN
Amalan professional merupakan peluang terbaik kepada pelajar untuk mempraktik semua ilmu dan teori yang dipelajari di IPG dapat diamalkan disekolah malah apa yang diperlukan ia boleh mencetus dan menghasilkan teori pembelajaran yang tersendiri mengikut acuan dan keperluan dan budaya sekolah. Seama pelaksanaan amalan professional ini adalah diharapkan terutama pelajar-pelajar pendidikan jasmani di IPGKKB mendapat bimbingan dan latihan yang sempurna dari kepakaran pensyarah dan bimbingan guru-guru yang berpengalaman disekolah. Proses ini sangat memerlukan kerjasama pintar,program latihan yang sistematik, bersifar developmental supaya pelajar dapat mengukuhkan ilmu professional perguruan untuk menjadi guru permulaan yang berkesan
Selamat menjalani latihan praktikum kepada pelajar-pelajar saya program Ijazah Sarjan muda Perguruan Pendidikan Jasmani semuga anda berjaya dengan cemerlangnya .
SUMBER RUJUKAN ; Garis Panduan Amalan Profesional, Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian. IPG.Kementerian Pelajran Malaysia.
No comments:
Post a Comment