KURIKULUM STANDARD
SEKOLAH RENDAH (KSSR) PENDIDIKAN JASMANI
Contoh RPH PJ 2 Jun 2011
|
Mata
pelajaran dan Kelas:
Pendidikan
Jasmani Tahun 2 Hijau
|
|
Tema
/ tajuk:
Pukul
Bola Atas Tee
|
|
Masa:
8.00 – 8.30 pagi
|
|
Standard
pembelajaran : 1.4.8
2.3.3
5.2.2
|
|
Objektif
pembelajaran:
Berkebolehan
memukul bola di atas tee menggunakan pemukul.
|
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran:
1. Memanaskan badan.
2. Melakukan aktiviti memukul bola atas tee
seperti:
a. pukul bola atas tee
b. pukul bola dan lari
3. Permainan kecil.
4. Menyejukkan badan.
|
|
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK)
Keusahawanan- sikap keusahawanan
|
|
Bahan Bantu Belajar : skital, tee, bat sofbol, bola span, gelung
atau bakul.
|
|
Penilaian
pengajaran dan pembelajaran:
Lembaran
kerja- Tandakan (√) pada gambar yang menunjukkan cara memukul bola di atas
tee yang betul.
|
|
Refleksi
:
i. 25 daripada 28 murid dapat mencapai
standard yang ditetapkan.
ii. Tiga orang murid diberi aktiviti pemulihan
semasa P&P.
|
RANCANGAN MENGAJAR PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh ;
Masa :
Tempat ;
Kumpulan : PPISMP Semester 3
Bilangan : 21 orang
Tajuk : Kesedaran Tubuh Badan (Unit1)
Fokus : Kebolehan melakukan pelbagai
pergerakan berdasarkan konsep pergerakan.
Standard Pembelajaran
1.1.1 Melakukan
pergerakan yang melibatkan kesedaran tubuh badan
1.1.2 Mengelpasti
kesedaran tubuh badan dari segi bentuk, imbangan,pemindahan berat
badan,layangan dan pendaratan
1.1.3 Menyatakan
dan menmbuat persediaan dri sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti
pendidikan jasmani.
BAHAGIAN
|
AKTIVITI
|
PENGELOLAAN/
CATATAN
|
AKTIVITI
1:
Membentuk
Badan
|
Membentuk
formasi badan mengikut arahan guru
1.
Besar Seperti gergasi
2.
Kecil seperti kesejukan
3.
Tinggi seperti awan
4.
Bulat Seperti bola
5.
Lurus seperti gajah
6.
Bengkok seperti sabit
7.
Ragang seperti orang
m,mengeliat
Membuat
huruf dengan badan
1.
Bentuk Huruf A
2.
Bentuk Huruf G
3.
Bentuk Huruf G
|
Bebas
Berpasangan
Individu
Kumpulan
kecil.
|
AKTIVITI
2 :
Imbangan
|
Imbangan
pelbagai tapak
1.
Berdiri kaki rapat
2.
Berdiri kaki rapat
kira hingga 10.
3.
Berdiri sebelah kaki mendepa tangan kira 10
4.
Imbangan bangau
5.
Imbangan kaki depan dan belakang
6.
Imbangan skla rendah/tinggi.
7.
Imbagan dekam.
|
Indicidu
Berpasangan.
Kemahiran
imbangan tahap tinggi, rendah
|
AKTIVITI
3
Pemindahan
Berat Badan
|
1.
Sokong berat badan ke empat-empat anggota tangan, kaki
dilantai.
2.
Sokog berat badan menggunakan tiga anggota di lantai.
3.
Tukar sokongan menggunakan tiga anggota laian.
|
Individu
dalam keadaan bebas.
|
AKTIVITI
4
Permainan
Kecik
|
Bentuk Perkataan
1.
Membentuk perkataan menggunakan bentuk badan.
|
Dalam
kumpulan kecil.
|
AKTIVITI
5
Penilaian
|
Aktiviti
padanan bentuk badan dengan objek.
|
Dalam
kumpulan kecil
|
AKTIVITI
6
Refleksi
|
Perbincangan dan pengukuha aktiviiti
Kesedaran tubuh
1.
Bentuk tubuh
2.
Imbangan
3.
Pemindahan beratadan.
|
Satu
kumpulan
Soal
jawab dan aktivitim pengukuan dan pengkayaan.
|
RANCANGAN MENGAJAR PENDIDIKAN JASMANI TAHUN
Tarikh ;
Masa :
Tempat ;
Kumpulan : PPISMP Semester 3
Bilangan : 21 orang
Tajuk : Pergerakan
Lokomotor (Unit 5)
Fokus : Kebolehan melakukan kemahiran
berjalan.
Standard
Pembelajaran
1.2.1 Melakuakan Pergerakan Berjalan
2..1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri,
kanan.depan, belakang,atas dan bawah
5.2.1 Memperliohatkan rasa seronok melakukan
aktitiviti baru dalam pendidikan jasmani dan bersedia menrima arahan.
5.2.2 Menerima cabaran,kemenengan dan kekalahan
dalam permainan.
.
BAHAGIAN
|
AKTIVITI
|
PENGELOLAAN/
CATATAN
|
AKTIVITI
1:
|
Melakukan
pergerakan berjalan cara bebas
|
·
Kaki koodinasi dengan tangan dengan hayunan tangan
·
Kontek bermula dengan tumit
·
Hujung jari mengadap ke lantai
·
Mata dan kepala focus kehadapan.
|
AKTIVITI
2
|
Berjalan
mengikut arahan
|
Bebas dalam kawasan
dihadkan.
|
AKTIVITI
3
|
Beralan
pelbagai bentuk
|
Cara bebas dalam
kawasan
Berpasangan
|
AKTIVITI
4
|
Berjalan
dengan gaya berbagai
|
Murid melakukan dan
guru member contoh dari murid.
Gerakan bebas.
|
AKTIVITI
5
|
Permainan
Kecil
|
Alangan segi
·
Aras
·
Arah
·
|
AKTIVITI
6
|
Taksiran
|
Secara individu
atau bebas secara sukarela
Murid membuet
penilaian.
|
No comments:
Post a Comment