Monday 29 July 2013

KOMPENTENSI KECERDASAN EMOSI DAN PENSYARAH IPG



KOMPETENSI KECERDASAN EMOSI WAJAR DIPERKENALKAN DIKALANGAN PENSYARAH IPG

Oleh
MOHD.YAZID BIN DERAMAN
Jabatan Pendidikan Jasmani.
Institut Pendidikan Guru, Kampus Kota Bharu.

Mengapa Kompetensi Kecerdasan Emosi?

Menurut ilmuan Psikologi Daniel Goleman, kebolehan mengenali dan kemampuan mengendalikan emosi adalah salah satu ciri kedewasaan dan keperibadian matang.  Faktor inilah yang menjadi kayu ukur yang membezakan antara orang dewasa dengan kanak-kanak.  Sebab kebolehan mengenali dan mengendalikan emosi ini belum mampu dimiliki oleh kanak-kanak.  Kerana itu hampir setiap kanak-kanak akan menunjukkan emosi yang  meletup-letup, marah-marah, menjerit-jerit, tidak mahu dipersalahkan, merasa benar sendiri, tidak mementingkan perasaan orang lain, sering menangis meraung-raung terutama di hadapan orang ramai jika keinginannya tidak dipenuhi sebagai tanda yang mereka belum mampu mengawal dan mengendalikan emosi mereka.

Makanya sesiapa sahaja orang dewasa yang selalu beraksi seperti yang dilakukan oleh kanak-kanak yang sedemikian dikategorikan sebagai orang dewasa yang belum cukup matang emosi walaupun usia pelakunya sudah mencapai separuh abad, memiliki kelulusan tinggi dan memegang jawatan penting dalam organisasi.  Oleh itu adalah sesuatu yang sangat merbahaya jika kita sebagai pendidik tidak menyedari tahap kedangkalan kecerdasan emosi (EQ) hingga terus-menerus bangga dengan gelaran, pangkat, pengetahuan yang dimiliki iaitu yang hanya berbentuk kecerdasan intelek (IQ) semata-mata.

Menurut Peter Salovey dan John Mayer (Psikologis dari Universiti Harvard dan New Hampshire di Amerika Syarikat), kemampuan mengenali dan mengendalikan emosi sendiri itulah yang dinamakan kompetensi kecerdasan emosi atau EIC (Emotional Intelligence Competency) (Salovertoley & Mayer, 1990).  Menurut kedua-dua pakar ini, orang dewasa yang tidak dapat mengenali dan mengendalikan emosinya sendiri (termasuk emosi suka bertengkar, tidak mahu mengalah, mahu menang sendiri, tidak boleh  bertoleransi, tidak mahu berunding secara profesional dan logik, suka menuduh, suka berebut jawatan, suka menyalahkan, menjatuhkan, memalukan, malah sanggup mengkhianati orang lain) dan adalah termasuk di kalangan orang-orang yang belum cukup matang kerana memiliki kecerdasan emosi (EQ) yang rendah.

Perkaitan Antara EQ dan IQ dan cara meningkatkannya.

Kecerdasan Emosi (EQ) memiliki kemampuan untuk berkembang, sedangkan IQ tidak bertambah, namun kedua-duanya saling melengkapi walaupun tidak berjalan secara selari.  Tidak semua individu yang memiliki IQ yang menonjol akan memiliki EQ yang menonjol juga.  Menurut Daniel Goleman, kecerdasan emosi menjadi daya dorong paling utama kepada IQ untuk pemiliknya berjaya dalam hidup.  Ini kerana kecekapan emosi mengandungi kemampuan dalam dua perkara.  Satu, kemampuan dalam hal mengurus emosi diri sendiri yang dipanggil kecekapan peribadi dan kedua, adalah kemampuan mengurus emosi dalam mengekalkan hubungan baik dalam hubungan sosial dengan orang lain yang dipanggil kecekapan sosial.  Kecekapan peribadi akan menentukan bagaimana kita mengatur diri sendiri yang mencakup kesedaran diri (self awareness), pengurusan diri (self regulation), dan motivasi kendiri (self motivation).  Manakala kecekapan sosial sangat berperanan ketika kita berhubung dengan orang lain yang mencakup empati (emphaty) dan keterampilan sosial (social skill).

Seseorang yangg memiliki kecekapan emosi yang menonjol akan menampilkan tingkahlaku kerja yang cemerlang, terutama dalam hubungan dengan orang lain.  Dia sentiasa tahu diri dan sentiasa mampu memimpin dirinya sendiri dalam menyelesaikan pekerjaannya tanpa perlu pengawasan daripada orang lain.  Dia juga mampu membina hubungan baik  dan pengelolaan yang profesional dengan orang lain sama ada dalam urusan rasmi ataupun tidak rasmi.

Seorang pendidik yang memiliki kecekapan emosi yang profesional akan mampu menjadikan dirinya model yang efektif untuk menggerakkan organisasi pengajaran dan pembelajarannya serta institusi di mana dia berada ke arah yang lebih sejahtera dan harmonis.  Mereka akan lebih banyak memberi inspirasi kepada pelajar daripada sekadar mengarah dan memerintah agar terhasil yang terbaik mengikut kemahuan mereka tanpa memikirkan perasaan orang lain.

Ancaman yang menakutkan dalam usaha membina  keseimbangan keharmonian dalam pekerjaan dan di tempat kerja ini ialah bila kita pihak pengurus / pentadbir tidak ada yang menyedari bahawa EQ mereka terlalu rendah, hinggakan mereka terus bersikap membanggakan kecerdasan IQ semata-mata tanpa menyedari kepentingan mempertingkatkan kecerdasan EQ bagi  mengimbangi kecerdasan IQ.  Oleh itu, beberapa langkah diperlukan untuk menseimbangkan antara kesedaran EQ dan IQ bagi melahirkan insan yang benar-benar seimbang mental dan emosi.  Antara langka-langkah yang dapat dilaksanakan ialah;

Pertama:
Perkenalkan kursus-kursus yang membolehkan peserta mengenali kekuatan dan kelemahan  diri terutama dalam hubungan dengan dirinya dan hubungan dengan orang lain.  Cara ini akan membolehkan peserta menggunakan rakan-rakan karib mereka sebagai pemberi maklum balas yang ikhlas tentang tingkah laku sendiri selama ini.  Dengan maklumat daripada maklum balas tersebut, mereka boleh membuat perubahan seperti mempertahankan dan mempertingkatkan tingkahlaku yang sudah profesional.  Manakala perlakuan yang dirasakan kurang baik dan tidak profesional perlu diubah.  Aktiviti ini boleh dilakukan sepanjang masa.

Kedua:
Dengan cara bergaul dan berinteraksilah dengan orang ramai yang berbeza latar belakang dan personaliti.  Buanglah kebiasaan bergaul dengan orang yang kita senangi, sepadan, tidak menimbulkan masalah, serta sikap tidak senang dengan perbezaan pendapat.  Dengan cara begini, kita memberi latihan kepada kecerdasan emosi kita untuk membolehkan kita berada dengan orang kontra dengan pemikiran, perasaan dalam keadaan harmoni.

Ketiga:
Belajar setia dan komited terhadap tugas yang mudah disepakati bersama serta dilakukan dengan konsisten tidak dengan hanya mengurus diri untuk sekadar puas dengan pencapaian optima, tapi mahu melonjak diri ke tahap mahu lebih dari biasa (go to extramile).

Keempat:
Kurangkan masa menyibuk dengan urusan orang lain seperti menyebarkan fitnah dan mengumpat.  Kegemaran ini akan membuang masa, tenaga sia-sia yang sepatutnya dapat digunakan untuk mengembangkan kecerdasan emosi tersebut.  Tambahan pula perlakuan tersebut akan menjejaskan harga diri sendiri.

Kelima:
Bertingkahlaku asertif (tegas diri) nyatakan yang benar jika benar dan salah jika salah secara sopan santun, beradab dan beretika.  Orang yang bersikap safety player untuk menjaga kedudukan dan keselesaan yang dimiliki, lalu membiarkan keadaan yang merosakkan terus berlaku, menunjukkan pelakunya memiliki kekerdilan kecerdasan emosi.

Keenam:
Teruslah beljar sama ada melalui pengalaman seharian, membaca buku pengembangan diri, mengikuti kuliah formal atau melalui kursus-kursus yang bersifat soft skill dan melalui media-media sehingga kita berada dalam zon self-continous improvement.

Ketujuh:
Mendekatkan diri dengan Pencipta dalam bentuk doa, permohonan dan kesyukuran atas semua nikmat yang sudah dan sedang dinikmati hingga ke saat ini, dengan rendah hati memohon agar Dia mengubah diri kita daripada tidak baik kepada baik dan yang baik kepada lebih baik.  Orang yang mampu mencapai tahap kesejahteraan emosi adalah mereka yang taat pada perintah agama dan dekat hubungan dengan Pencipta atau dengan lain perkataan mereka memilik satu lagi kecerdasan yang disebut kecerdasan spiritual (SQ).  Orang cemerlang dan sejahtera adalah mereka yang sekurang-kurangnya memiliki dan mengamalkan ketiga-tiga kecerdasan utama iaitu kecerdasan Intelek (IQ), kecerdasan Emosi (EQ) dan kecerdasan Spiritual (SQ) yang digabungkan secara mantap dan tekal.

Sudahkah Kita Memiliki Kompetensi Kecerdasan Emosi?
Psikologis Daniel Goleman (1999) mengemukakan lima prasyarat untuk menentukan seseorang itu sudah memiliki dan mengamalkan kkecerdasan emosi iaitu:

Pertama:  Mampu mengenali emosi sendiri
Kedua:  Mampu mengelolakan atau mengurus emosi itu sesuai dengan situasi dan keadaan formal atau tidak formal
Ketiga:  Mampu memotivasikan diri dengan emosinya sendiri
Keempat:  Mampu mengenali emosi orang lain
Kelima:  Mampu membina hubungan baik dengan orang lain terutama dengan mereka yang berbeza pendapat, sikap dan nilai pegangan dan falsafah hidup.

Andai kata, kelima-lima prasyarat Goleman ini diacu, ditekapkan kepada pendidik dan pengurus pendidikan kita disemua peringkat, maka akan segera tampak bahawa terlalu sedikit daripada kelima-lima prasyarat tersebut telah benar-benar dikuasai dan digunapakai secara tekal oleh mereka dalam proses mengurus diri sendiri dan dalam berurusan dengan orang lain terutama dengan anak didiknya, rakan sekerja malah dengan majikannya sendiri.  Buktinya dapat ditemui dengan mudah di mana-mana sahaja kita berada.  Malah ada di antara kita yang menggunakan budaya marah-marah, kecewa dan putus asa, suka bertengkar dan bergaduh sebagai budaya harian di rumah atau di tempat kerja untuk mencapai tujuan.  Hinggakan kita berada dalam keadaan beremosi marah-marah dan kecewa itu jauh lebih dominan dan dalam tempoh yang panjang dibandingkan dengan kita berada dalam  emosi lembut, mesra, hormat menghomati, tolak ansur dan bekerjasama, peka dengan perasaan orang lain, suka bekerja dalam pasukan, menjauhi konflik.

Berdasarkan gambaran di atas, maka amat wajar kompetensi emosi ini didedahkan kepada pendidik di semua peringkat terutamanya di sekolah dan IPT bagi mempertingkatkan keberkesanan kemairan pedagogi yng digunapakai dalam proses pengajaran dan pembelajaaran dan dalam pengurusan pendidikan kerna pada dasarnya kompetensi kecerdasan emosi dapat mengubah paradigmaa pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, dapat memperluaskan isi dari kurikulum dan dapat memodifikasikan hubungan kehidupan harian di sekolah.

Kekangan Melaksanakan Pendidikan Kecerdasan Emosi
Ramai pendidik berpendapat bahawa tugas mendidik emosi pelajar adalah tanggungjawab ibu bapa, namun desakan hidup yang mencabar dan menjurus kepada desakan mencari kemewahan material ternyata institusi keluarga bukanlah satu-satunya tempat yang ideal bagi anak-anak untuk mendapatkan kompetensi kecerdasan emosi.  Hal ini sudah dibuktikaan di negara maju.  Kemajuan yang dialami menjadikan ibu bapa yang juga sekali gus bekerjaya telah menjadi satu daripada penghambat kepada hubungan ibu bapa dan anak-anak terutamanya dari segi komunikasi dan perkongsian waktu senggang.

Penghambat kedua kepada tahap penguasaan pendidikan emosi dalam keluarga ialah terhadnya keupayaan ibu bapa dalam bidang ini dari segi pengetahuan, kemahiran, kefahaman dan kesedaran ibu bapa berhubung dengan kepentingan kemahiran kecerdasan emosi.  Keadaan ini ditambah buruk lagi apabila anak-anak sibuk menghabiskan masa belajar dan aktiviti ko-kurikulum di sekolah daripada di rumah hinggakan interaksi yang bermakna sulit untuk berlaku antara ibu bapa dan anak-anak.  Keadaan ini menipiskan lagi kesempatan untuk pendidikan kecerdasan emosi berlaku secara mantap dan berkualiti dalam keluarga.  Sedangkan menurut kajian di negara maju, menunjukkan sebaik-baiknya asas pembelajaran kecerdasan emosi harus berlaku seawal di usia tadika hingga anak mencapai usia baligh.  Pada usia penting ini, rumah dan sekolah adalah tempat terbesar bagi anak-anak melaksanakan kegiatan mereka.

Namun sayang, kita melihat terdapat semacam percanggahan antara keperluan membina keperluan murid dari segi emosi dengan kemahuan kurikulum yang berfokus utama membentuk minda dan sangat kurang memberi ruang untuk menata emosi pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Sekolah lebih banyak memberi tumpuan pada usaha yang berhubungan dengan kemampuan fizik pelajar seperti membaca, menulis matematik dan sebagainya.  Keadaan ini diburukkan lagi oleh keadaan guru yang masih kurang atau belum mendapat latihan yang secukupnya berhubung dengan kompetensi kecerdasan emosi untuk dirinya dan pelajar.  Sedangkan kompetensi kecerdasan emosi dalam belajar biasanya dikaitkan dengan proses membentuk kestabilan emosi untuk membina sikap tekun, konsentrasi, tenang, teliti dan sabar dalam memahami isi pelajaran yang dipelajarinya.

Bukti keperluan pendidikan ini dapat dilihat dari keluhan para guru yang rata-rata mengatakan sikap pelajar sangat sulit diatur dan difahami semosinya dan terlalu sukar untuk membimbing mereka untuk membuat tumpuan, tekun dan tenang semasa pengajaran berlangsung serta sukar membantu pelajar untuk memahami bahan yang diajar.

Bagaimana Menerapkan Kecerdasan Emosi Di Sekolah?
Usaha menerapkan kecerdasan emosi pada lingkungan sekolah boleh merupakan suatu perubahan yang agak radikal kerana ia melibatkan perubahan kurikulum dan memerlukan sokongan pihak guru, pelajar dan ibu bapa. Namun menurut Goleman, pendidikan kecerdasan emosi boleh dimulakan dalam pengajaran dan pembelajaran melalui aktiviti yang berikut:

Aktiviti mengenal diri sendiri
Hasil daripada aktiviti ini akan membantu peserta mengenal perasaan yang timbul serta penyebabnya, serta dapat membantu mereka mengetahui hubungkait antara tiga perkara yang berbeza iaitu pemikiran, perasaan dan perbuatan. Fikiran boleh menyebabkan timbulnya perasaan dan perasaan mendasari sesuatu perbuatan.

Aktiviti menyelesaikan konflik
Menyelesaikan masalah tanpa masalah bukanlah perkara mudah.  Proses ini memerlukan kesedaran mekanisma sebab musabab masalah itu terjadi dan sehingga dapat memilih cara-cara penyelesaian yang tepat.  Biasanya orang yang terjebak dalam konflik terkunci oleh lingkaran emosinya sendiri.  Satu hal yang harus dihindari dalam aktiviti ini adalah pemikiran negatif diri sendiri.  Penemuan cara pennyelesaian daripada satu-satu masalah tersebut akan dapat mendorong pelajar untuk mengarah diri sendiri secara positif disaat emosi menurun seperti marah, takut, cemas dan sedih.

Aktiviti Membina Empati
Untuk membina kesedaran untuk memahami kehendak lingkunga, persekitaran ke dalam diri pelajar harus dimulai dengan melibatkan diri mereka dengan aktiviti membina kesedaran untuk memahami orang yang ada di persekitaran mereka terlebih dahulu.  Maka aktiviti mendengar segala keluhan kawan-kawan tanpa terbawa-bawa emosi sendiri boleh digunakan.  Pelajar diharapkan mampu membezakan antara perbuatan dan perkataan orang lain dengan pemikiran dan reaksi peribadi.

Aktiviti Komunikasi
Satu cara untuk membolehkan pelajar berlatih membina dan mengendalikan emosi dengan baik ialah melalui aktiviti berkomunikasi dengan orang lain.  Melalui aktiviti ini pelajar dapat membina hubungan yang baik dan meguntungkan semua pihak melalui aktiviti ini juga akan memberi kesempatan kepada pelajar mengekspresikan pemikiran mereka secara aktif tanpa diwarnai kemarahan.

Aktiviti Kerjasama dalam Kelompok
Dalam aktiviti ini, pelajar diajar konsep kerjasama antara yang memimpin dan  dipimpin.  Kerjasama yang efektif adalah bila pelajar tahu bila harus memimpin dan bila harus dipimpin.  Kepimpinan yang efektif tidak dibangunkan berdasarkan pada kuasa, tapi pada kemampuan diri dalam menolong orang supaya mahu bekerja bersama-sama mencapai tujuan bersama.  Melalui aktiviti ini, pelajar belajar mengenali diri secara efektif bertujuan menghidupkan kerjasama bukan dengan menyuruh dan mengkritik.  Begitu juga untuk membuat orang bersetuju dan bertanggungjawab pada hasil dari keputusan yang dibuat secara suara ramai.

Kesimpulan
Memang diakui, mendidik seseorang untuk menjadi pintar mungkin lebih mudah dan dapat dilakukan oleh sesiapa sahaja, tetapi mendidik seseorang untuk mempunyai emosi yang baik dan seimbang tidak semua orang mampu.  Untuk melahirkan orang yng baik dan seimbang emosinya memerlukan guru yngsabar, komited, lembut, penyayang dan mempunyai semangat dedikasi yang tinggi dalam memahami dunia kehidupan dan geraklaku anak didiknya serta mempunyai kecerdasan emosi yang sangat mantap hasil sokongan semua pihak secar paling positif.   Memandangkan jalan sudah direntes maka terpulanglah kepada kita para pendidik untuk membawa pesawat berangkat daripada landasan untuk berjuang bagi memiliki kompetensi kecerdasan emosi yang amat diperlukan oleh pucuk-pucuk yang sedang bertunas di tangan kita agar dapat tumbuh menjadi pohon yang rendang lalu kita dapat berteduh di bawahnya bila sampai masanya kelak.  Paling tidak, kita dapat melahirkan “Pemandu trak nombor satu yang beriman dan berakhlak daripada melahirkan CEO yang kesepuluh tahap pengurusannya.

Rujukan:
William, Watson Purkey dan John M. Novak. 1996.  Inviting School Success.  Wadswotrh Publishing Com. London

Florence Littaurer. 1999. Personality Plus.  Advantage Quest Publication
Ary Ginanjar Agustian. 2002.  ESQ Berdasarkan 6 Rukun Iman dan % Rukun Islam.  Penerbit Arga. Jakarta Indonesia

Danila Zainal Abidin 2004.  7 Formula Individu Cemerlang.  PTS Publication

http://www.sekolah Indonesia com


No comments:

Post a Comment