Tuesday 2 August 2011

Kepimpinan ketua Jabatan PJ memberi perubahan organisasi dan sikap kakitangan Jabatan PJ

RANAN DAN MEMBERI  KESAN PADA
PERUBAHAN ORGANISI DAN  SIKAP KAKITANGAN DARI PRESPEKTIF SAYA 2009


CIRI KEPIMPIAN BERKESAN IPKB


MAIN PERANAN / LANGKAH / SUMBANGAN MELAKSANAKAN


RUJUKAN


KESAN


1-Razali Mat Zain (1989). ‘Tiori kepimpinan Dalam Pengurusan’

§  Menetapkan matlamat
§  mengarah dan menyelaras aktiviti & Pentadbiran

§  Perorganisasian-menetukan kerja/tugas, menyelaras Bidang kepakaran/pengkhususan kerja- Smith/Fayor
§  Mengarah dan berbincang melalui ketua jabatan/bahagian/unit & MPPPP
§  Mesyuarat penyelarasan Jawatan kuasa/ bahagian di lantik
§  Berkerja berpasukan/ perbincangan individu / kumpulan
§  Memantau program secara bersama atau laporan dan penilaian program oleh pengerusi.
§ 
§  Dokumen ISO.
§  Carta organisasi
§  minit mesyuarat
§  buku program
§  gambar
§  Buku manual pengurusan
§  Audit MS ISO
§ 
§  Faham Sistem pengurusan
§  Penurunan kuasa,
§  Kepercayaan kakitangan
§  Capai objektif
§  Kejayaan program
§  Prestasi baik

§  Kepuasan kakitangan

§  Tumpuan membina pasukan berkerja yang mantap
§  Bersama dalam program sebagai pengerusi atau pemantau
§  Teguran mesyuarat &  lisan pertemuan masa
§  Amalan perbicangan tempat kerja –mendapatkan idea kakitangan
§  Persekitaran kerja kondusif/pejabat/bilik pensyarah
§  Latihan kopentensi dan kepakaran- peluang diberikan luas
§  Pengkktirafan staf – Perkhidmatan cemerlang/hari jadi/Kepakaran/Program Maktab/Program Guru Pelatih-Surat/Lisan/mesyuarat.
§  Mengalakkan peranan Kelab kebajikan kakitangan
§  Prestasi/ penilian program pertengahan tahun & akhir tahun
§  Kursus pembinaan pasukan/Perasa- Kanselor organisasi
§  Makan bersama 2 kali seminggu.
§  Jamuan staf/ Hari Kualiti
§  Kemudahan kakitangan/bas/fotostat/ineteret/koperasi

§  minit-mesyuarat
§  buku program
§  Program konselur organisasi
§  Kelab Kebajikan staf
§  Majlis rasmi
§  Kadira program wajib.
§  SULDP- analisa Keperluan staf
§  Prestasi
§  Komitmen tinggi
§  Penghargaan
§  Kepuasan
§  Seronok berkerja
§  Kualiti & kuantiti kerja
§  Kerja tampa sempadan
§  Moral organisasi
§  Pasukan berkerja

§  Yakin dengan kepimpinan

§  Stail kepimpinan- Demokratik.
§  Membuat keputusan – Setiap program- bulan mendeka/Pamiran Pendidikan./Cabaran Kinabalu.
§  Menunjukkan minat- selalu bertanya, berbincang/ Perjumpaan/menyertai program.
§  Memberi tugasan/wakil pengarah/Ketua Jabatan.
§  Keputusan secara berhemah, kolektif.dan disenangi.
§  Arahan mesyuarat
§  Perjumpaan semasa
§  Buku program
§  Laporan
§  Tiada sekatan
§  Senang didekati dan berbincang
§  Motivasi tinggi
§  Halatuju sama


Sabri Salleh (1998). ’Kepimpinan sekolah berkesan.’

§  Jelas halatuju dan Fokus (Misi , Visi, Objektif, Piagam Pelanggang
§  Membina misi, visi, paigam pelanggang bersama kakitangan- MBO
§  Menterjemah misi dan visi  dalamn tindakan
§  Saluran kemunikasi -carta Organisasi.IPKB/Jabatan
§  Keupayaan kenal pasti keutamaan, memulakan tindakan pengubahan dengan persetujuan majlis.
§  Mesyuarat Staf/Majlis Kualiti/ JK Pengurusan
§  Mensyurat Majlis Kualiti- Pemegang & Pengerak PK/PUS/PUP
§  Mengerak peranan Jawatankuasa Dokumentasi
§  Membuat semakan Pencapian pertengan tahun & Akhir tahun
§  Sentiasa peka kepada kehendak sisten kualiti – Contoh Kopentesi Staf
§  Memastikan dari masa piagam pelanggang dipenuhi
§  Dokumen MS Iso
§  carta oreganisasi
§  Mesyuarat.penilaian program
§  Buku pengurusan
§  takwin maktab/BPG
§  Perancangan strategik jabatan
§  Surat/memo arahan
§  laporan Jawatankuasa
§  laporan audit-PT 06. Perancangan tahunan.
§  Capai objektif kualiti/organisasi
§  Pengurusan sistematik
§  Perjalanan organisasi tersusun
§  Faham tahu tangunga jawab/peranan
§  Penyelaran tugas kemas
§  Jangkaan kelemahan dan tindakan pencegahan
§  Tahu preatsi dan tindakan
§ 
§  Menetapkan masa (Time Frame)
§  Arahan berpandu perancangan jabatan
§  Guna borang semak perancangan dilaksana/tertangguh- Penegrusi Jawatankuasa/program khas.
§  Perancangan.Matlamat - Menyediakan/menyemak kertas kerja untuk diluluskan
§  Peruntukan berdasarkan surat atau dokumen untuk kelulusan
§  Merujuk kepada dokumen atau arahan sesuatu aktiviti.- Kurikulum/Program BPG.
§  Pengerusi program – mesyuarat penyelarasan dan jadual tugas.
§  menyediakan senarai semak tugas dan arahan.
§  Poster, Bina, atau memo peringatan di pejabat
§  atau jabatan.
§  Arahan BPG/Kementerian –segera Jawatankuasa Khas- PIPP/Budaya Maktab/Program Kemba/SIPMA.
§ 
§  Kertas kerja
§  Surat cadangan
§  senarai semak
§  Minit mesyuarat
§  Jemputan  mesyuarat,
§  Jadual perancangan jabatan.
§  Borang Arahan kerja/semak
§  Kejayaan program
§  Kerja sistematik
§  Penjimatan kos & masa
§  Penglibatan total staf
§  Fokus Pengesahan
Pencapian
matlamat
§  Meletakkan standard ,-harapan prastasi  tinggi kakitangan untuk capai.
§  Keutamaan pada P & P, GERKO, BIG,Praktikum.
§  Jawatankuasa penambahbaikan kualiti-semak prfogram- desakan untuk lebih baik lagi.
§  Percaya dengan Jabatan dan kepakaran pensayah.- Ketua Jabatan boleh buat keputusan
§  Mesyuarat jabatan- ruang untuk SWOT.
§  Borang pemantauan Jabatan dan sistem kualiti- kuliah
§  Laporan mesyurat Majlis Pengurusan
§  Post-mortem program oleh Jkuasa
§  Aduan pelanggang
§  Jaktanbkusa Keuntuhan Institut.
§  Borang MS ISO
§  Mesyuarat kualiti
§  Post mortem
§  Penerbitan.
§  Sijil penghargaan
§  Mesyuarat Jabatan/Unit/Bahagian.
§ 

§  Mengurang kesilapan
§  Ruang penambah
      baikan
§  Organisasi berfungsi kehendak pelanggang




Dr Robiah Sadin (1998). Asas Pentadbiran.



§  Sebagai Ketua, pemandu, penyelaras kegiatan dan mengerak struktur organisasi
§  Mesyuarat perancangan awal tahun,
§  mesyuarat penilian program
§  Pengerusi/Pensihat program
§  Memahami tugas setiap fungsi dan cara bertindak melalui saluran
§  Mendapat idea baru, melaksana bidang yang dikenalpasti.
§  Ada jadual tugas/ takwin IPKB
§  Kepakaran dan ilmu tinggi.- Rujukan kepakaran
§  Menyelaras pertindihan program
§  Menyelaras dan melulus peruntukan- Keutamaan dalam kurikulum.
§  Perjumpaan dengan Pengarah/Timbalan- terbuka.
§ 
§  Buku Takwin maktab
§  Carta orgasasi maktab dan jabatan
§  Senarai tugas.
§  Laporan mesyuarat
§  Prastasi tinggi
§  Hasil keja cemerlang
§  Budaya kerja teratur
§  Baiki Sistem dan kakitangan
§  Rujukan kepakaran

Mohd.Alshari (1998) – Kepimpinan Berkualiti, pengerak ke arah Keberkesanan pengurusan organisasi efektif.

§  Memimpin melalui sistem kualiti ( MS ISO)
§  Bertindak Wakil Penguruan Kualiti, Timbalan – Timbalan Wakil pengurusan.Ketua Jabatan Pemegang Prosedur teras, sokongan, atau prosedur umum.
§  Arahan dan tindakan melalui mesyuarat majlis kualiti, Pra MKSP.
§  Audit dalaman, Auditi pematuhan sistem-teguran
§  Penambahbaikan berterusan
§  Berusaha mencapai standard ditetapkan-pematuhan
§  Memimpin memenuh keperluan pelanggang sekolah dan kakitangan dibawahnya
§  Wujudkan seketariat di IPKB/Bilik operasi.
§  Minit mesyuarat majlis kiualiti
§  Mesyuarat Pra MKSP
§  Teguran Audit
§  MK & PK, PUP, PUS dokemen
§  Teguran Audit
§  Mengikut Sistem
§  Pencapaian objekti organisasi
§  Kepuasan penlanggang
§  Lebih Berjaya
§  Kakitangan komited
§  Mengurang jurang.
§ 

Husin Mahmood (1993),  Pengetua Berkesan

§  Mempunyai Kecekapan dan kepakaran profesional
§  Sokongan amalan kerja harian cemerlang.
§  mengumpul maklumat dan arahan terbaharu disampaikan pada kakitangan-budaya ilmu
§  Melibatkan diri pelaksanaan program atau aktiviti staf, guru pelatih.
§  Pemimbing pengajaran- tahu peranan jabatan dan P & P.
§  Sumbangan nasihat dan pengalaman
§  Menggunakan secara maksima &  cekap kepakaran pensyarah  & kakkitangan dalam dan luar maktab –KAI 2M & Sekolah rintis, Program Salinatan.
§  Galakakn staf menigkat kemahiran & kepakaran sokongan kuat
§  Keutamaan program pembagunan untruk kakitangan
§  Sokongan kenaikan pangkat/tiada halangan.
§  Sokongan anugerah
§  Galakkan pertandingan peringkat kebangsaan.
§  Borang kopentasi
§  Pedrancangan SULDP
§  Program kepakaran sekolah
§  Plan perancangan program
§  Borang persepsi guru pelatih.
§  Borang penilian kursus/program
§  Kepakaran pada guru pelatih
§  kehendak perlanggang
§  Perkongsian pintar
§  Permitaan tinggi dari sekolah.
§  Moral IPKB pusat Rujukan.
§  Perhubungan rapat dengan agensi luar
§  Sumbangan.




Datok Abdukl Shukur Abdullah (1998), Kolokium Angkatan Kepimpinan Abab 21.IAB.

§  Mewujudkan Iklim Organisasi yang Positf Dan Kondusif
§  Pendekatan kesetiaan organisasi-kepuasan kerja
§  Mewuju budaya kerja IPKB
§  Terlibat dalam membuat keputusan bersama.
§  M engubahsuai tekanan dan tungtutan sesuatu program yang pornting dan pencapian masa singkat.
§  Idea dari kakitangan hasil cetusan dari pengarah dan dilaksanakan.
§  Pendekatan hubungan baik/ sokongan - sangka baik, semua ada peranan dan tangggungjawab
§  Tumpuan pesekitaran kerja, pejabat, bilik pensyarah, kuliah,makmal, perputakaan, asrama
§  Tumpuan hasil kerja-Out Put-Peperksaan,kecemerlangan Praktikum. Kegiatan Guru Pelatih dan kehebatan pensyarah.
§  Bilik kuliah bertaraf ICT/Ianternet Jabatan/Fotostat tampa had./kantin 5 bintang
§  Penswastaan kebersihan-Persekiataran ceria
§  Amalan kerja gotong royong-Ubah sikap
§  Sistem kerja secara berpasukan –Konvokesyen, Hari Guru/Kejohanan Olahraga
§  Pertandingan 3K (kebersihan,Keceriaan, Keselamatan)
§  Galakkan kepakaran semua bidang.-Staf ICT.

§  Sebagai model/contoh
§  Aduan pelanggang
§  Laporan mesyurat
§  Laporan Audit
§  Pemantauan Pengarah
§  Pengerusi program
§  Laporan Ketua jabatan.
§  Prosedur umum kerja
§  Baju koperat-Indentiti.
§ 
§  Budaya kerja
§  Prestasi cemerlang
§  Kemanjuan kerjaya/Naik pangkat.
§  Susana kerja selesa dan aman, tiada tekanan
§  Kepercayaan tinggi/yakin.
§  Keceriaan semua bahagian.
§  Tiada sekatan berbincang dan membuat keputusan.


Mohamad (1999). Cermin, Buku Pengurusan.

§  Artikulasi Kurikulum
§  Penekanan kepada pengajaran & Pembelajaran
§  Latihan ilmu keguruan, padagogi
§  Memantau pelaksanaan kurikulum pelbagai melalui Ketua Jabatan Akademik.
§  Kepakaran dan kopetensi pensyarah/agihan jabatan dan matapelajaran.
§  Membenarkan merentasi kepakaran antara jabatan
§  Amalkan konsep gunasama-Aktiviti maktab/jabatan
§  Misti dalam standard, tingkatkan bila belum capai ( Min 3.5 persepsi pelajar)
§  latihan Pembangunan Staf-Pendedahan ilmu baru.
§  Majlis kualiti
§  Mesyuarat MPPP
§  Mesyuarat Staf
§  Audit dalaman/Zon
§  Analisisi persepsi pelanggang
§  Dokumen BPG/KUR
§  Pencapaian pepereksaan
§  menggunakan pelbagai kepakaran
§  Perolehan ilmu
§  Pakar rujuk
§  Budaya ilmu
§  Kecemerlangan akdemik
§  Kerja ikut standard & prosedur
§  Kualiti boleh diukur.
§  Aplikasi  Teknologi
§  Meneraju usaha Kepakaran pensyarah ,kakitngan dan Guru Pelatih dalam ICT
§  memperbaiki kemudahan pebalajaran melalui ICT
§  Naik Taraf bilik Kuliah- ICT.LCD.
§  Keutamaan kewangan kemudahan P &P ICT
§  Link Program dengan Universiti Herffordsshire
§  Naik Taraf Perpustakaan Digital
§  Memastikan latihan dalaman pada kakitangan atau menjual kepakaran kepada sekolah.
§  Plan pembagunan ICT
§  Program berkembar
§  Sistem kualiti
§  Jabatan Teknologi
§  Laman Wep
§  Keterampilan ICT pensyarah dan kakitangan
§  Bersaing dunia global
§  Keberkesanan program kembar
§  Kecemerlangan Praktikum
§  Pastikan penyeliaan dan pemantauan
§  Kerjasama dengan sekolah
§  Bimbingan guru dan tingkat kerjasama JPN
§  Perkongsian dengan PPD
§  Pensyarah baru diberi latihan, lama peningkatan sebelum ke sekolah.
§  Pastikan mematuhi standard kualiti MS ISO
§  Membuat pemantauan dan laporan
memperusi jawatakuasa induk dan JK praktikum
§  MS ISO
§  Majlis Kualiti
§  JK Induk Praktikum
§  Merit Kopetensi SULDP
§  Pengalaman sekolah
§  Guru cemerlang dalam padagogi
§  Kerjasama sekolah
§  Misi, Visi IPKB



































































































Sumber : Ruthefort dan rakannya 1998. ’ Effect of Thruce Principal on School Imporovement

No comments:

Post a Comment